Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
Jídelny.cz
15 let informací pro hromadné stravování

Proč na sebe na internetu (ne)upozorňovat

22.1.2015 4000 3 Pavel Ludvík
Mnoho jídelen zveřejňuje na internetu jen svůj jídelní lístek a telefon vedoucí. Jiné naopak dávají na internet i mnoho dalších informací, kterými pak působí na strávníky. Jaké to má výhody a nevýhody?
Článek byl zveřejněn před více než 1 rokem,
a proto může obsahovat již neaktuální informace.

Je mnoho jídelen, které na internetu zveřejní jen svůj jídelní lístek a telefon vedoucí. Některé ani ten telefon. Jiné jídelny naopak zveřejňují všechno. Patří mezi ně i školní jídelna Pri kríži v Bratislavě, která svým strávníkům a jejich rodičům nabízí na internetu skutečně velké množství informací. O tom, proč to tak dělají a jaké to má výhody či nevýhody, jsem hovořil s vedoucí této jídelny Ingrid Tomaškovičovou.

Chápete důvody, proč se některé jídelny tak málo prezentují na internetu?

Myslím, že je to otázka generační. V současné době není místo vedoucí jídelny atraktivním zaměstnáním pro mladé kreativní lidi, kteří se snaží prosadit, nemluvě už o platových podmínkách. Tyto místa jsou obsazené převážně pracovnicemi středního věku (mezi ně patřím i já) a staršího věku, které začínaly v úplně jiných podmínkách. V čase socialismu nebylo moc populární na sebe upozorňovat. Nadměrná aktivita a tvořivost, zvlášť v oblasti gastronomie, vyvolávala spíše pozornost kontrolních orgánů než uznání a obdiv.

Má na to vliv, jestli je jídelna v městě malém, velkém anebo na vesnici?

Ano, venkovské školy se naplní snadněji než ve městě, kde je 5-6 škol. V takovém městě musí ředitel „prodat svou školu“. Dnes musí být nejen pedagogem, ale i manažerem s organizačně-ekonomickými schopnostmi, který dokáže zaangažovat své zaměstnance navzdory tomu, že finanční odměna je často tak mizivá, že je motivačně až na posledním místě.

Jaké výhody mají informace o jídelně na internetu pro rodiče?

Dnešní mladí lidé jsou velmi ambiciózní, to je stojí spoustu času a sil. Nemají čas obíhat školy a zjišťovat různé údaje o těchto zařízeních. Ve snaze dát svým dětem jen to nejlepší je nezbytné vybrat jim školu, která má co nejlepší status. A právě internetová stránka školy by měla být jakýmsi předobrazem představy rodičů o vhodné škole pro jejich děti.

Podrobně popisujete ceny a úhradu stravného, postupy přihlašování a odhlašování stravy. Šetří vám to čas? Omezila se tím vaše jednání s rodiči a vysvětlování?

Informace v první řadě šetří čas rodičům, kteří kromě svých pracovních povinností mají i různé jiné povinnosti a zájmy. Na stránce naší školy nám paní ředitelka dala prostor na zveřejňování a aktualizace informací pod záložkou „ŠKOLNÍ JÍDELNA“. Pokud si potřebují rodiče něco zjistit ohledně stravování, stačí jeden klik na tuto záložku... V případě, že potřebujeme něco důležitého oznámit, můžeme uvedenou aktualizaci umístit hned na úvodní stranu. Rodiče často navštěvují stránku školy a tak mají informace, jak se říká „z první ruky“.

Omezuje takový přístup spory s rodiči?

Spory s rodiči se nedají nikdy obejít. Určitě pokud jsou informace podané včas (což zveřejnění na webu umožňuje), značně se omezí i spory s rodiči. Zveřejňováním informací na webové stránce se však hodně omezil i telefonický kontakt s rodiči, který se v minulosti často týkal základních informací. Dnešní rodiče jsou mladí lidé, kteří dokáží velmi šikovně pracovat s novinkami elektronického systému a často pomohou svými připomínkami nebo přímo při aktualizaci internetového systému. Ale telefonický kontakt je nezastupitelný, proto mám na stránce školy i telefonický kontakt: pevnou linku i mobilní telefonní číslo.

Přecházeli jste na nový čipový systém a k jeho používání tam máte velmi podrobné informace. Ulehčily přechod strávníkům na nový systém?

Nový systém se zdá být jednoduchý, téměř 90 % rodičů si ho zvládlo zprovoznit a umí se v něm orientovat. V takových situacích si ani neumím představit, jak bychom mohli fungovat bez zveřejňování potřebných informací. Velmi to ulehčilo přechod ze starého systému na nový. Předtím všechno viselo na nástěnkách a rodiče velmi často využívali telefonický kontakt. Stávalo se, že jsem polovinu pracovní doby protelefonovala a byla jsem nucena si nosit práci domů, protože jsem ji nestihla udělat během pracovní doby. Přesně pro tyto situace, ať už se přechází na nové systémy anebo dochází k různým technickým změnám, je zveřejňování na webové stránce nenahraditelným pomocníkem.

Na vašich stránkách máte množství informací k čerstvosti potravin, k hygieně provozu, k odmítání polotovarů. Jaký to má význam pro zákazníka?

Základem zdravé výživy je hlavně vyváženost a složení stravy. Avšak zdravá výživa bez čerstvých potravin, bez dodržování základních hygienických předpisů a přiměřené velikosti porcí není možná. Dva, tři plátky čerstvě vyuzené slaniny z hygienicky čistého provozu jsou určitě zdravější než rozmražená zelenina, připravená kuchařem ve špinavé zástěře a s neumytýma rukama (tohoto jsem byla svědkem v kuchyni jednoho luxusního hotelu v Bratislavě). Pokud si z čerstvých potravin připravíme pokrmy v naší kuchyni, můžeme se za tyto pokrmy i zaručit. Tehdy si může být zákazník jistý, že mu nabízíme opravdu zdravou stravu. Proto na naší webové stránce klademe důraz na čistotu a čerstvost potravin.

Před časem jste na vašich stránkách vyzvala rodiče, aby dítěti ukázali obvyklou velikost porci masa? Na základě čeho jste tuto výzvu na web dala?

S velikostmi porcí vždy byly, jsou a budou problémy. Dodržení energetické hodnoty stravy a zastoupení jednotlivých živin má souvislost s velikostí porcí, která je často předmětem otázek dětí a rodičů. Na základě těchto zkušeností máme vyložené při každém obědě vzorové porce, aby žáci mohli porovnat svou porci s tou vystavenou. Navzdory těmto opatřením však docházelo k nedorozuměním, které se týkaly gramáže, hlavně masa.

Jaká nedorozumění to byla?

Dítě nemá představu, jak vypadá 80gramový řízek a jak 150gramový. V restauraci dostane talíř s dvěma obrovskými tence vyklepanými řízky. Tak se přirozeně ptá, proč to tak nemá i v jídelně. Dítě nejvíc důvěřuje rodičům, a právě proto je potřebné nejdříve přesvědčit je. Rodiče, kteří si tyto porce doma navážili, byli víc překvapení než jejich děti, když zjistili, jaká je velikost masa.

Na internetu také informujete o některých nepopulárních opatřeních, o stanovení režijních poplatků na svačiny apod. Nebylo by lepší být v tomto případě potichu, než vysvětlovat proč, jak...?

Stanovení tzv. režijních poplatků je na základě Všeobecně závazného nařízení městské části Bratislava-Dúbravka. Rodiče donedávna přispívali jen na potraviny, vůbec si neuvědomovali, jaké další náklady jsou s tím spojené. Toto všechno dosud platil stát, ale on není „slánka bezedná“. Tímto opatřením se vkládají rodičům do rukou větší možnosti jak ovlivnit fungování školního stravování v mezích zákona a hygienických předpisů.

Na vaší stránce máte dopis pro rodiče, ve kterém zdůrazňujete výhody školního stravování, porovnáváte ho s restauracemi.

Ten článek jsem určitě psala s úmyslem přesvědčit rodiče, že naše kuchyně je ta nejlepší! Správná výživa patří ke zdravému životnímu stylu, který je mladým lidem v současnosti o moc bližší než před třiceti lety. Navzdory tomu, že se o zdravé výživě neustále hovoří, je potřebné o její nezbytnosti neustále přesvědčovat. Snažíme se přesvědčit rodiče, že stravování ve školní jídelně je ideální volbou ve snaze udělat pro jejich dítě to nejlepší. Právě prostřednictvím webu můžeme oslovit rodiče, protože tuto stránku otevírají velmi často. Nepíše se na něm o anonymních žácích, ale hovoříme o jejich dětech.

Jste se svou aktivitou na internetu ve vaší škole sama nebo se podobně jako vy chová i škola? Vkládáte si příspěvky na web stránky sama nebo to dělá někdo ze školy?

Aktivní přístup vedení školy k takovému systému informací je důležitý, ale zároveň je to i otázka finančních prostředků. Za posledních 8 roků v naší škole mimořádně narostlo množství počítačů. Máme mladé šikovné učitele, kteří stejně jako já využívají zveřejňování informací přes webovou stránku a sami se snaží, aby rodiče dostávali vždy aktuální informace. Oznámení a informace si vkládám na web sama podle potřeby a v případě, že si nevím s ničím rady, pomohou mi učitelé nebo správce sítě, který dochází do školy jednou za týden.

Neměli jste problémy s tím, že informace na vašich stránkách někdo zneužíval?

Občas míváme problémy se spamem a správce sítě nám musí změnit přihlašovací údaje, ale doposud jsme neměli potíž, že telefonický kontakt byl zneužívaný. Z mého pohledu je zveřejňování informací na webové stránce velmi vhodný způsob, jak dát „o sobě“ vědět. Poskytuje prostor pro různé informace a oznámení, zároveň do určité míry zahrnuje reklamu a reprezentuje moderní způsob komunikace se strávníky.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Tisk   |   E-mail Hodnocení článku: 
Diskuse k článku:
NadpisAutor Datum               
Komunikace přes facebookJoped23.01.2015 08:26
školní jídelna v BratislavěSoncam27.01.2015 08:06
veed29.01.2015 06:20
Zobrazit diskusní příspěvky
Jídelny.cz, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 731 331 095  |  E-mail: info@jidelny.cz
Zobrazit plnou verzi