Přeskočit na obsah

Místo do McDonalds k nám do školní jídelny v Rynárci

Dáte si k obědu hamburger? Ne ten klasický se spoustou soli a tuků, ale zdravější a se spoustou zeleniny. Pojďte s námi do školní jídelny, kde hamburger zkusili nabídnout k obědu, a seznamte se s jejich zkušenostmi.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Hamburger představuje pro děti jedno z nejlákavějších jídel – takové, kterému luštěninové nebo zeleninové jídlo určitě nemůže konkurovat. Současně ovšem je hamburger symbolem nezdravého stravování – mnohé testy prokázaly vysoký obsah tuků, často se zapíjí kolovými nápoji s vysokým obsahem cukru. Jak to udělat, aby si dítě mohlo dát své oblíbené jídlo a aby přitom zůstaly dodrženy zásady zdravého školního stravování, to se pokusili vyzkoušet v jídelně ZŠ a MŠ v Rynárci.

Ve středu 18. 5. 2016 si děti mohly dát na oběd skutečně hamburger. Proč k tomu přistoupili, vysvětluje vedoucí jídelny Radka Vlková: „Nemůžeme do dětí pořád jenom cpát zeleninu, když ji zrovna nemilují. Ukažme dětem, že i nezdravá jídla se dají připravit zdravěji. Měli jsme tady už více projektů na zvýšení spotřeby zeleniny, ale den, kdy jsme dětem nabídli hamburger, děti skutečně vzal, byly úžasné.“

Ochutnávka zeleniny

Obědu s hambáčem předcházela ochutnávka různých druhů zeleniny během vyučování. Děti se objevovaly o všech přestávkách ve školní jídelně, poznávaly a ochutnávaly zeleninu, i tu, kterou příliš neznají. Bylo z čeho vybírat. V miskách měly 12 druhů zeleniny, nejen rajčata a okurek, také například kedluben, červenou řepu, cibuli, česnek, ředkvičky, bílou ředkev, pórek. Rozdíl mezi kostičkami bílé ředkve a kedlubnou není na první pohled příliš patrný, některé děti ho poznaly až podle chuti. Kuchařky jim chtěly nabídnout i další druhy zeleniny, méně tradiční. Některé z nich ovšem nebyly právě dostupné na trhu, nebo byly příliš drahé.

Obrázky dětí

Součástí projektového dne bylo i malování obrázků se zdravými a nezdravými jídly, výkresů vznikla skutečně spousta, k nim i různé veršovánky, jako např. „U nás místo hranolek zeleniny dostatek.“ Děti také mohly ke svým obrázkům lepit smajlíky, kterými vyjadřovaly, zda je potravina zdravá, či ne.

Pak se už těšily na oběd, o kterém se po celé škole předem vyprávělo. Zdejší jídelna vaří pro asi 10 dospělých, 60 žáků základní školy a 40 dětí z mateřské školy. Děti z mateřinky ovšem hamburger nedostaly a místo ochutnávky zeleniny v jídelně měly zeleninový talíř.

Příprava oběda

Vedoucí jídelny nakoupila ve zdejší pekárně nefalšované hamburgerové housky. Běžné housky nejsou ty pravé a kuchařky chtěly, aby to byl skutečně ten správný hamburger. Místo plátku mletého masa použily směs, v níž smíchaly mleté hovězí zadní, trochu vepřové plece, pohanku, hrách, čočku a fazole. Ze směsi vytvořily karbanátky a ty pekly v troubě. Byly sice trochu sušší, než dostanou v McDonalds, ale v housce se zeleninou a dipem byly výborné. Před zahájením výdeje kuchařky uchovávaly karbanátky v troubě při patřičné teplotě. Aby se dala i zelenina do hamburgeru rychle vkládat, kuchařky si připravily listy ledového salátu, na něž položily nakrájená rajčata, vedle misku s jogurtovým dipem a s kečupem. Ještě hromádku pravých hamburgerových sáčků, aby podoba s McDonalds byla co největší, a mohlo se začít vydávat.

Zdravý hamburger si dáváme se zeleninou

U okénka už stojí fronta dětí oblečených do červené mcdonaldovské barvy. Oběd je dnes mimořádně bez polévky, kterou zastoupila zelenina na ochutnávku, i tak je finančně dost nad běžnou normu.

Zdravý hamburger

Kuchařkám začíná kolotoč: Rozdělat housku, do ní rychle karbanátek, připravený list salátu, chceš dip nebo kečup? Šup tam s požadovanou ingrediencí, housku zaklapnout, rychle s ní do sáčku a další na řadu: bude to s dipem nebo kečupem? Tři kuchařky si rychle poradily s frontou a podle jejich hodnocení byla bez polévky pracnost výdeje asi stejná, jako když každému nakládají polévku, knedlík, maso a omáčku. Oběd se zapíjel jablečnou kolou, která je na trhu, má obsah asi 50 % jablek a je přibarvena karamelem, nebo 100% pomerančovým džusem.

K hamburgeru si strávníci mohli nabídnout ze zeleninového pultu papriku nakrájenou na kousky, kolečka okurky, mrkve a čínské zelí nakrájené na kousky. K tomu nespotřebovaná zelenina z dopolední ochutnávky, u které odhad množství moc nepodařil. Dětem chutnal zejména ledový salát – podle ohlasů strávníků byl skvělý. Bylo vidět, že děti si zeleninový pult skutečně užily. Přišly k němu, postály, vybraly si a naložily si na talíř. Některé sice část odnesly k okénku, ale byly i takové, co si přišly přidat.

Oběd s hambáčem v Rynárci byl ukázkou, že i na zdravou výživu se musí od lesa a že posedlost některých zastánců zdravé výživy, kteří se moderní potraviny snaží do dětí dostat téměř násilím, lze nahradit chytrými výchovnými metodami.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Pekařka

    Hamburger
    Hezká, milá a dětmi jistě oceněná akce! Já osobně dávám za nápad jedničku. Je ale pravda, že ve velkém provozu s několika stovkami strávníků asi ztěží půjde realizovat. Pro malé jídelny opravdu dobrá inspirace.

    • Autor: PP

      My jsme připravili hamburgery pro děti ke dni dětí – uvnitř byl pravy hamburgerový steak z 98% masa – to ocenili všichni, v housce byl sýr, zelenina, kečup a ještě jsme měli salát Coleslaw – máme denně 220 jídel a zvládnout se to dalo – (a byla i polévka) – snad to děti ocenily, ale vyfotit jsem nestihla v tom frmolu

  • Autor: Jana Stávková

    Bezva
    Bezva akce, chválím za nápad a výstižnou myšlenku na konci článku, že na děti se musí zkrátka od lesa. Takovými akcemi se stáváte velmi důležitou součástí výchovného procesu dětí ke správným stravovacím zvyklostem.

  • Autor: Víta

    Prima
    Už jsem o tom uvažovala také, ale houska na dobrý hambáč by měla být před podáváním rozpečená, a to při mých sedmi stech strávnících není technicky možné. Jinak děti baští s velkou chutí tortilu – tam snědí kvantum zeleniny také zcela dobrovolně. A ještě k článku: „…posedlost některých zastánců zdravé výživy, kteří se moderní potraviny snaží do dětí dostat téměř násilím, lze nahradit chytrými výchovnými metodami.“ – to myslíte snahu státu, aby děti jedly zdravě a projekt Zdravá školní jídelna?

    • Autor: Pavel Ludvík

      Ne, to jsem určitě neměl na mysli. Setkávám se však s lidmi, kteří jsou zdravou výživou skutečně posedlí a nepřemýšlí ani o financích, ani o prostorových a technologických možnostech jídelen, ani stravovacích zvyklostech lidí, formovaných staletími.