Přeskočit na obsah

vymýšlení jídel

  • Autor: ir.ča

    vymýšlení jídel
    Dobrý den, kolegyně, také se Vám stává, že nevíte co naplánovat za jídla na další týden? Já momentálně vůbec nevím a ani nemám žádný nápad. Sestavuji jídelníčky sama. Snažím se dát každý týden jedno netradiční jídlo, jinak klasická jídla. Pomáhá Vám s nápady kuchařka? Bezmasá jídla nesladká mi dělají problém. Pořád nemohu vychytat co dětem chutná. Nemáte prosím typy na bezmasá jídla, která dětem chutnají? Děkuji

    • Autor: Radkaa

      Na zdejších stránkách v e-shopu najdete hned tři knihy, kde je spousta kuchařkami vyzkoušených bezmasých slaných receptů – 100 vyvážených bezmasých menu, Přesnídávky, obědy a svačinky, sice pro mateřské školy, ale je tady výběr i pro ZŠ. A novinka Ve škole nám stále chutná. Určitě vyberete vhodné recepty i pro vaše strávníky. Jídelníčky připravuji s kuchařkami, je to lepší už kvůli komunikaci a kuchařky také přidají nápady. Píšeme vždy na měsíc dopředu.

      • Autor: jitka - ved. šj

        Máme dobrou zkušenost s těstovinami zapečenými se sýrem a špenátem, rizoto s červenou čočkou taky baští, a překvapivě i kovbojský fazolový guláš s chlebem. Uzené tofu, když jim ho nakrájíme na tvar rybích prstů a obalíme jako řízek, s bramborami a tatarskou omáčkou z jogurtu, to milují. Zkoušíme postupně z knížky Bezmasá slaná jídla, občas něco jen jednou, ale dost věcí se nám ve školce osvědčilo. Hezký den! Jitka

    • Autor: danez

      Irčo,já jsem si dělala spoustu receptů podle sebe.Na internetu jich najdete mraky a dle své potřeby je upravíte.Třeba bezmasé slané těstoviny mají děti docela rády.
      Brala jsem i  chlazené plněné bezmasé těstoviny s různými náplněmi.Ale teď v této coronáčové době jsem je už delší dobu nebrala.Než děti začnou tato jídla jíst trvá to delší dobu,musí si zvyknout.S kuchařkou dáváme jídelníček dohromady,víc hlav víc rozumu.No a abych nezapoměla,ještě mi pomahá s jídelníčkem ředitelka,která má stále nějaké připomínky!!!!!!!Ha,ha

    • Autor: Moni

      Zkuste hledat na webu- zadejte si do vyhledávače: skutečně zdravá škola recepty – a už můžete čerpat.

    • Autor: Emča

      Dobrý den,
      jsem na tom jako vy (ZŠ a MŠ 180 obědů). Čerpám z toho, co se u nás vařilo… a pak se snažím postupně zapracovávat nová jídla, jde to pomalu, ale člověk to nesmí vzdávat. Nejvíc mi přijde problém s polévkami, bohužel náš „repertoár“ je omezenější. Vše je jen na mně jako vedoucí, když se zeptám kuchařek, co by třeba chtěly vařit, odpověď je nejraději NIC….
      Moc mi pomohla firma Lagris, která vysílá svého pana kuchaře, který s námi jednou do roka uvařil oběd. Předem se s kuchařem domluvíte na termínu a receptu z jeho repertoáru, nakoupíte na ten den zboží od nich (jejich potraviny bereme běžně) a on v daný den přijede, vaří s kuchařkami a tím jim ukáže, jak na nové suroviny, vydává porce, chodí za dětmi povídat (minule jim řekl, že cizrna je římský hrách, ze kterého měl Asterix tu sílu a jak jim chutnala 🙂 ) a nakonec pomůže i s nádobím. Díky němu už několik jeho jídel pravidelně vaříme.
      Občas se inspiruji dle jídelníčků jiných škol.

      • Autor: spaky2

        I já se přidám s chválou na kuchaře od Lagris. Je to bezva akce, když přijede na MŠ vařit. Je s ním pohoda v kuchyni a vždy děti při výdeji stravy něčím zaujme. Pokaždé vaříme něco nového, děláme to stejně – po předchozí domluvě nám zašle recepty a my si vybereme, co budeme daný den vařit. Myslím, že mají na výběr jak pro MŠ tak i pro ZŠ. Jejich jídla pak také celkem pravidelně vaříme.

      • Autor: majka1

        Pan kuchař z Lagrisu je skvělý, doporučuji všem. Také využíváme a vaříme spoustu jídel z jeho receptů.

    • Autor: Ardilla

      Ahoj, prosím o spojení na pana kuchaře od Lagrisu, případně jak je ho možné kontaktovat. Hledala jsem, ale nedohledala. Moc děkuji.

    • Autor: jentak

      Nemusíte mít jen jednoho kuchaře, firem, které toto umožňují je mnohem více, stačí se jen zeptat vašeho obchodního zástupce a pokud tuto službu jídelnám nabízí, tak vám jistě poradí a kuchaře zajistí. Je to skvělá změna. Doporučuji všem společné vaření s odborníky

      • Autor: Dalinka

        Hezký den, také bychom uvítaly pana kuchaře z Lagrisu. Máte na něj kontakt.

        • Autor: majka1

          návštěvu kuchaře domlouváme přes obchodního zástupce Lagrisu docela dlouho dopředu. obraťte se na něj.

    • Autor: ivka6

      Milé kolegyně,
      vaříte s odborníky, cožpak my nejsme samy odbornice na vaření pro děti?
      Je tolik receptů, které si můžeme upravit pro svoji potřebu. Je třeba také vycházet i z tradiční české kuchyně, zvláště pak při přípravě bezmasých pokrmů s využitím brambor a bramborového těsta a obyčejné zeleniny jako je zelí, špenát, kapusta, mrkev, zelený hrášek. Zabrousila jsem do starých kuchařek a tam jsou jednoduché a rychlé pokrmy.

      • Autor: spaky2

        Naše kuchařky samozřejmě odbornice jsou, to nikdo nepopírá. Tyto akce jsou jen zpestřením maximálně 1x za rok, tak proč si to nedopřát. A myslím, že i pro ženský kolektiv je muž 1x do roka v kuchyni zpestřením…(berte to prosím s humorem).

        • Autor: majka1

          souhlasím. Každá taková akce je vybočení ze stereotypu a tím, že kuchař prochází různými provozy, dokáže předat cenné zkušenosti odjinud. U společné práce se kolikrát kuchařky zeptají na věci, které je trápí a na které by se třeba při školení nezeptaly. Každá taková akce je proto vítaná jak kuchařkami, tak dětmi a vedením ZŠ. Nebojte se toho a neberte to tak, že nejste odborníci. Všichni se celý život učíme, tak to dopřejme i kuchařkám

    • Autor: Radek

      I odborník se musí stále vzdělávat a je lepší se něco přiučit z praxe, kdy kuchař děvčatům poradí jak nastavit konvektomat a různé jiné praktické rady, které mohou ušetřit práci apod. Toto společné vaření využíváme a je super 🙂

    • Autor: anedz

      Je velká škoda,že muži se do školních jídelen nehrnou.Někdy by bylo lepší dělat s deseti muži než se třemi ženskými.Co ty ženské dokážou nad tím mi zůstává rozum stát.To jen na okraj, k tomu kolektivu.

    • Autor: ir.ča

      Já spíš myslela nějaký recept, co dětem vyloženě chutná.
      Všechny receptury co tu mají v nabídce máme, nebo si i samy upravujeme receptury podle internetu. Jenže ať uvaříme cokoli, i když chuťově dobré, v hodnocení mám vždy, že děti to moc nejedly.
      S kuchařem máme své zkušenosti, ne od této firmy, ale byl to u nás propadák a tak si již netroufnu někoho pozvat.

      • Autor: wwww

        Já už mám pocit, že nejedí nic. Když vidím lososa a roštěnky, jak létají do odpadu, tak bych brečela. Ale co jedí doma, to netuším.

      • Autor: majka1

        zdá se mi, že po lockdownu jedí děti ještě hůř, než obvykle. Ale pokud rodiče stravování dětí řešili fast foodem a pizzou, není čemu se divit. A i ty to chápu, když najednou při práci ještě suplovali školu i jídelnu. Je to těžká doba pro všechny

        • Autor: Miri

          Fastfoody? Podle sebe nevim, kde bychom na to vzali penize po roce doma s detma bez prace. Losos taky neni vzhledem k cene jidlo, ktere by deti jedly a byly na ne zvykle. Hovezi taky drahe. Omacky by mohly porad, ale vsichni zname pestrost a vyvazeny jidelnicek. Hledala jsem inspiraci tady v recepturach a skoro v kazdem zeleninovem pokrmu uzenina. To pro MS neni.

          • Autor: Miri

            Tedy nevim, kde jsem vzala, ze je to pro MS. Ale stejne syn chodi na ZS a uzenina je skoro kazdy tyden minimalne trikrat v jidelnicku. Maji vyber ze dvou jidel. Musi to byt velka zmena, kdyz ve skolce varime bez polotovaru, z cerstvych surovin, krom mrazene zeleniny, malo solime, vybirame spis bylinky a zadne korenici smesi s pepri a jinymi palivymi prisadamy, uzenina jen dle receptury jednou do mesice a pak jednou sunkova pena a najednou jidlo pro dospelaky – okorenene, slane, polevky “z pytliku” a kdo vi z ceho se ve velikych kuchynich vari.

    • Autor: jentak

      Dětem se zavděčíte klasickou přípravou jídel, experimenty rády nemají. Pokud jídla uvaříte chutně není třeba se nějak trápit. Odcházejte domů s pocitem dobře vykonané práce a že třeba dnes děti oběd nesnědly, tak třeba zítra talíře od rajské omáčky budou většinou prázdné. Vše je třeba vidět pozitivně a všem přeji mnoho spokojených strávníků a veselé kuchařky 🙂

    • Autor: zdenouš

      Nezlobte se,ale dnes jsme měli řízek a končil v kýbly také.A to není žádný experiment.Je to fakt hrůza.

    • Autor: Ardilla

      Tak nevím, jestli mám být ráda, že to není jen u nás nebo naopak brečet, že je to nejspíš všude stejné. Nejvíc mne mrzí,
      že vymýšlíme jak to uvařit, aby jim to chutnalo a přitom jsme splnili požadavky na spotřební koš a oni to ani neochutnají a rovnou to jdou vyhodit, často komplet a ještě se u toho tváří jak největší borci. Problém je prostě ve výchově dětí. Nejlépe jedí v mateřské školce a 1. a 2. třída, pak už je to hrůza.

    • Autor: zdenouš

      Ano,je to o stravovacích návycích a o výchově dětí v rodině .Další věc je velký nadbytek potravin.Bojím se, že to mi skutečně neovlivníme.A pokud bude školní stravování fungovat,tak jako funguje, bude se plýtvat stále.

    • Autor: jentak

      Určitě se v každé jídelně najde nějaký spokojený strávník, třeba učitel, žák a nebo někdo z cizích strávníků, kteří vám jídlo pochválí. U nás každý den chválí jak zaměstnanci, tak děti přijdou k okénku a pochválí jídlo a také si s děvčaty popovídají a pokud přijdou pro oběd rodiče, tak také mnoho z nich chválí. Pokud je chutně uvařeno, kuchařky vydávájí s úsměvem a komunikují se strávníky, tak se jim to mnohonásobně vrací v pochvalách a proto tuto práci děláme, abychom měli co nejvíce spokojených strávníků, kteří se budou do jídelny těšit 🙂

    • Autor: Ardilla

      Máte pravdu, že se to občas stává, ale ne moc často. Snad na dvě výjimky, jedna maminka, která brala synovi obědy celou dobu kdy se třídy střídaly on line a prezenčně a ta nás pochválila, že vaříme moc dobře a pak jeden student, který k nám letos přišel z jiné školy, všimla jsem si, že si vůbec nevybírá, jí i polěvky,…a dokonce nám každý den říká, jak dobře vaříme. Nakonec mi to nedalo a zeptala jsem se ho a řekl mi, že mu tady moc chutná a že se to vůbec nedá srovnávat se školou kde byl předtím. Děti, které s ním seděly u stolu na něj koukaly jak na marťana. Jsem si jistá, že vaříme dobře a chutně, ale jak už jsem psala, děti to často ani neochutnají a je jich opravdu hodně. Napadlo mne požádat o spolupráci rodiče a pedagogy, myslím, že tam je zakopaný pes.

    • Autor: Jan

      Dobrý den,

      myslím, že hodně školních jídelen musí trápit to, že kecají do vaření mnoho dospěláků…
      Vaříme chutně, z čerstvých surovin, myslím, že i pestře. Pak přijde zástupkyně školy, a řekne, že chceme děti otrávit… Že by jsme měli přidat do stravy mungo klíčky, a nedávat směsi. Odpověd zněla jakou směs vidíte na kuřecím řízku, nebo na klasické svíčkové…. Pak zmlkne a odejde. Ale musím říct, že kolikrát nejde o to, co chutná dětem, ale co chutná dospělým… A v tom je ten zakopaný pes….

    • Autor: danez

      Pokud budou jídelny spadat pod ředitele,tak do toho bude strkat nos každý rádoby odborník.Pamatuji,že jídelna spadala pod obec a byl pokoj.Vedoucí byla vedoucí,rozdělovala odměny a rozhodovala o všem ostatním,dnes má hlavní slovo ředitel.

      • Autor: Miri

        Bohuzel je dnes i mnoho radoby vsj… nebo ty zkusene, ale z jine doby. Proc delat detem spagety milanske podle stare receptury – cibule, maso, protlak, mouka, kdyz to jde treba i pasirovanymi rajcaty. Lepe. Kdyz si prohlednete jidelnicky je to mouka s moukou. Ne ze bych byla proti mouce, ale ceho je moc. Pak jeste rano i odpoledne pecivo a buh vi, co jedi doma. Vychazim tedyz MS.

    • Autor: jentak

      Tak jako je to v každé firmě, tak je to i ve škole, každý máme svého nadřízeného a záleží na nás jak ho přesvědčíme o naší práci nebo o novém spotřebiči, vše je o komunikaci a přípravě na ni. Možná by to bylo nové téma na nějaký workshop nebo školení ?

    • Autor: ivka6

      Co strávník, to jiná chuť, jiné stravovací návyky z rodiny. Více střídmosti, snažit se neplýtvat, úcta jeden k druhému, to znamená i k práci toho druhého by nikomu neuškodilo. Stále se vymýšlí novinky, zařazují různé experimenty jak v jídle, tak ve škole, ale trochu se vrátit ke kořenům, prostému jídlu. Nevím, co je špatného na zapečených těstovinách s masem a zeleninou, hlávkovým salátem, nebo roštěné, rýži, mrkvovém salátu, tvarohových taštičkách s jahodami, sypaných opraženou strouhánkou s ořechy, špenátem, vejcem, brambory, sýrovou miskou atp.

    • Autor: ivka6

      Co strávník, to jiná chuť, jiné stravovací návyky z rodiny. Více střídmosti, snažit se neplýtvat, úcta jeden k druhému, to znamená i k práci toho druhého by nikomu neuškodilo. Stále se vymýšlí novinky, zařazují různé experimenty jak v jídle, tak ve škole, ale trochu se vrátit ke kořenům, prostému jídlu. Nevím, co je špatného na zapečených těstovinách s masem a zeleninou, hlávkovým salátem, nebo roštěné, rýži, mrkvovém salátu, tvarohových taštičkách s jahodami, sypaných opraženou strouhánkou s ořechy, špenátem, vejcem, brambory, sýrovou miskou atp.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se