Pondělí
Polévka: čočková
Oběd 1: plněný paprikový lusk, omáčka rajská, rýže, jablka, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Oběd 2: rybí filé zapečené s brokolicí a sýrem, vařené brambory, rajče, jablka, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Úterý
Polévka: zeleninový krém z kořenové zeleniny
Oběd 1: francouzské brambory, salát z červené řepy s jablky, mléko ochucené, ovocný nápoj
Oběd 2: kuřecí stehna pečená, špecle, salát z červené řepy s jablky, mléko ochucené, ovocný nápoj
Středa
Polévka: z vaječné jíšky
Oběd 1: mexická fazolová pánev (fazole, kápie, kukuřice), chléb toustový, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Oběd 2: vepřový řízek přírodní, brambory šťouchané, salát vitaminový, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Čtvrtek
Polévka: kapustová
Oběd 1: kuřecí ražniči na plechu, bramborové osminky pečené, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Oběd 2: grenadýrský pochod, okurka kyselá, nápojový automat 4 příchutě, ochucená voda
Pátek
Polévka: s játrovou rýží
Oběd 1: zeleninové bulgureto se sýrem, salát zelný s mrkví, zakysaná smetana s lesním ovocem, mléko ochucené
Oběd 2: hovězí guláš, houskové knedlíky, zakysaná smetana s lesním ovocem, mléko ochucené, ovocný nápoj
Vedoucí školního stravování
Dnes velmi ráda okomentuji jídelníček základní školy, která připravuje dvě hlavní jídla na výběr. Líbí se mně zařazení polévek, jsou pestré, střídají se zeleninové, luštěninové i vývary. Jejich kombinace s hlavními pokrmy se paní vedoucí povedla. Co se týká složení pokrmů na jedničku a dvojku, je také velmi zdařilé. Střídají se různé druhy masa, příloh i zeleninových salátů. Jsou zařazeny pokrmy z ryb, luštěnin i bezmasé slané pokrmy. Děti si jistě pochutnají na dezertu – zakysané smetaně s lesním ovocem, který určitě paní kuchařky připravují sami. Výhodou pro strávníky je nápojový automat, kde si mohou vybrat nápoj ze čtyř příchutí, případně čerstvou ochucenou vodu, mléko nebo mléčné ochucené nápoje. Paní vedoucí má zcela určitě velké zkušenosti, jídelníček je složen velice pečlivě.
Nutriční terapeutka
Jídelníček je velmi zdařilý, lze však poukázat na některé drobnosti, nad kterými je možné se zamyslet a jídelní lístek tak dovést k dokonalosti. Rybí filé je podáváno společně s brokolicí, pro spoustu dětí se jedná v obou případech o neoblíbené potraviny, a ty není vhodné kombinovat. Zařazení brokolice k rybě snižuje šanci, že si strávník pokrm vybere, což je škoda. Možná je však ve školní jídelně tento pokrm velmi oblíbený!? U francouzských brambor by bylo vhodné doplnit, jaké maso je použito. V některých recepturách se tento pokrm připravuje z uzeného masa, a to by bylo v případě školního stravování nežádoucí. Věřme tomu, že pokrm obsahuje jiný druh masa. Grenadýrský pochod může být pro některé strávníky neznámým pokrmem, v jídelním lístku je u nejednoznačně znějících pokrmů vhodné doplnit, z čeho se připravují. Nabídka pitného režimu je velmi pestrá, žádoucí je vždy nabídnout také variantu neslazeného nápoje – snad to tak ve školní jídelně je. Poznámka na závěr: menu 1 a menu 2 jsou zcela odlišné pokrmy, a to dovoluje strávníkům tzv. kličkovat mezi oblíbenými a neoblíbenými jídly. Je pak možné, že strávník zcela ignoruje výběr potravin, u nichž se pro vysokou nutriční kvalitu snažíme zvýšit jejich spotřebu, týká se to zejména ryb a luštěnin.