Pondělí
Přesnídávka: čokokuličky, mléko, ovoce
Polévka: jáhlová
Oběd: hovězí na kmíně, těstoviny, sirup
Svačina: celerová pomazánka, veka, ovoce, čaj
Úterý
Přesnídávka: dalamánek, rama, zelenina, caro
Polévka: hrstková
Oběd: rybí filé se smetanou a sýrem, brambory, čaj
Svačina: zapečené tousty, ovoce, čaj
Středa
Přesnídávka: vánočka, ovoce, ochucené mléko
Polévka: kulajda
Oběd: bulgurové rizoto s masem a zeleninou, červená řepa, sirup
Svačina: kapiová pomazánka, cereální rohlík, ovoce, čaj
Čtvrtek
Přesnídávka: hermelínová pomazánka, houska, ovoce, mléko
Polévka: kuřecí vývar s kapáním
Oběd: boloňské špagety, strouhaný sýr, džus
Svačina: francouzská topinka, ovoce, čaj
Pátek
Přesnídávka: špenátová pomazánka, cornbageta, zelenina, čaj
Polévka: frankfurtská
Oběd: čočka na kyselo, vejce, okurka, čaj
Svačina: masová pomazánka, chia chléb, ovoce, kakao
Pondělí
Přesnídávka: mrkvová pomazánka, cereální rohlík, ovoce, caro
Polévka: maďarská rybí
Oběd: knedlíky plněné uzeným masem, zelí, džus
Svačina: chléb, máslo, plátek vajíčka, ovoce, čaj
Úterý
Přesnídávka: drožďová pomazánka, houska, zelenina, mléko
Polévka: zeleninová s kuskusem
Oběd: mexický guláš, těstoviny, čaj
Svačina: pribináček, ovoce, čaj
Středa
Přesnídávka: kobliha, ovoce, kakao
Polévka: celerový krém
Oběd: kuřecí plněný závitek, bramborová kaše, sirup
Svačina: tuňáková pomazánka, veka, ovoce, čaj
Čtvrtek
Přesnídávka: pomazánka z červených fazolí, dalamánek, ovoce, mléko
Polévka: minestrone
Oběd: buchtičky s vanilkovým přelivem, kompot, mléko
Svačina: slunečnicový chléb, máslo, šunka, zelenina, čaj
Pátek
Přesnídávka: brokolicová pomazánka, cornbageta, ovoce, ochucené mléko
Polévka: hovězí vývar s játrovou zavářkou
Oběd: vepřové po katalánsku, rýže, džus
Svačina: ovocná přesnídávka, piškoty, ovoce, čaj
Hodnocení jídelního lístku
Vedoucí školního stravování:
Na první pohled vidíme dva docela strohé jídelníčky ze školní jídelny, která vaří pro základní i mateřskou školu. Když budeme pokračovat přesnídávkami, určitě není vhodná dopoledne vánočka ani kobliha. V tyto dny by bylo v pořádku svačinky vyměnit, pomazánku kapiovou, případně tuňákovou dát dopoledne a sladké pečivo odpoledne. Výběr dalších pomazánek je pestrý – sýrové, zeleninové, rybí, masové, luštěninová. Děti si určitě pochutnají na zapečených toustech. Francouzská topinka by ale mohla patřit do jiného týdne. Také nabídka pečiva je pestrá, ovšem chléb by měly mít předškolní děti alespoň jedenkrát denně a ne jedenkrát případně dvakrát za týden. Taktéž zařazení mléka nebo mléčného nápoje jedenkrát denně nenaplní spotřební koš. Polévky vcelku doplňují hlavní pokrmy. Ale zase v prvním týdnu zcela chybí zeleninové. Ve druhém týdnu by se k plněným knedlíkům se zelím hodila spíš lehčí polévka než maďarská rybí. V úterý je těstovina součástí polévky i jako příloha. Ve středu je polévka krémová a příloha bramborová kaše. Co třeba v pondělí dát polévku rýžovou a pokračovat zeleninovou s bramborem a celerovou s kuskusem? Navíc v dnešní době už uzené maso do mateřské školy nepatří. Ve čtvrtek najdeme fazole v pomazánce i v polévce. Absence čerstvých zeleninových salátů v červnu je neomluvitelná. Stačil by cenově dostupný salát mrkvový a z hlávkového zelí. Pokud sestavuje jídelní lístek paní vedoucí dohromady s kuchařkami, nemělo by k takovým nedostatkům docházet.
Nutriční terapeutka:
V rámci přesnídávek a svačin lze ocenit pestrou nabídku pečiva, kdy nechybí ani nutričně hodnotné, na vlákninu bohaté varianty jako je slunečnicový chléb, chia chléb, nebo cornbageta. Je dobře, že je zařazeno dost zeleninových pomazánek, alespoň 1x pomazánka luštěninová a 1x rybí. Sladké varianty přesnídávek a svačin děti jistě ocení, avšak jejich výběr zde není podle zásad správné výživy. Většina z nich obsahuje spoustu jednoduchých cukrů, jejichž příjem chceme u dětí omezovat. Čokokuličky by bylo vhodné nahradit obilnou kaší s ovocem, koblihy třeba domácím moučníkem s tvarohem a ovocem, nabídku by zpestřil jogurt s prospěšnými probiotickými bakteriemi a ovocem, vánočku je možné namazat máslem, doplnit ovocem a podávat s neochuceným mlékem. Obecně ke slaným variantám přesnídávek a svačin je doporučováno zařadit zeleninu, přičemž v tomto jídelníčku tomu tak v mnoha případech není, najdeme zde spíše sladké ovoce. Z pohledu informovanosti je vhodné jídelníček upřesňovat, být co nejvíce konkrétní, protože neznámých je v tomto jídelníčku příliš. Např. není specifikováno, jaký druh zeleniny nebo ovoce děti dostanou k přesnídávkám a svačinám, co všechno obsahují zapečené toasty, francouzské topinky jsou sladké nebo slané (existuje totiž několik verzí tohoto pokrmu), z jakého druhu masa je masová pomazánka, čím je plněný kuřecí závitek, jaký kompot dostanou strávníci ke sladkým buchtičkám, co všechno obsahuje pokrm vepřové po katalánsku, jaký druh masa obsahuje bulgurové rizoto, je červená řepa sterilovaná, jsou knedlíky plněné uzeným masem bramborové?