Přeskočit na obsah

Komunikace se strávníky

Úspěšné organizace se od těch ostatních odlišují i tím, že rozsáhle komunikují s okolím. Úspěšné jídelny se od těch ostatních odlišují také tím, že komunikují se strávníky, s jejich rodiči, s vedením školy i s širokou veřejností. Jak může komunikace napomoci vaší jídelně?

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Komunikace je nutná
V článku Jak nepřicházet o strávníky a mít jich stále více jsme si řekli, že komunikace jídelny s okolím (nejen se strávníky) je jedním ze základních marketingových nástrojů. Komunikace však nespočívá jen v tom, zda vedoucí jídelny při obědě hovoří se strávníky a jejich rodiči nebo ne. Za komunikaci se považují všechny způsoby, jak jídelna o sobě dává vědět okolnímu světu a jak s ním navazuje vztahy. Zvláštností komunikace školní jídelny je, že se musí zaměřit i na rodiče svých zákazníků, proto že oni výrazně své děti ovlivňují při rozhodování, zda jít či nejít na oběd, a jaké jídlo zvolit.

Komunikace tváří v tvář
Mnohé vedoucí školních jídelen (např. v České Třebové) si v poledne vyhrazují čas na to, aby mohly být v jídelně a hovořit se strávníky. Mimořádnou a třeba i každodenní pozornost věnují těm nejdůležitějším: řediteli školy, učitelům, ale i některým cizím strávníkům. Získávají tak zpětnou vazbu, jsou informovány o potížích, vrtochách, ale i přáních strávníků, a jsou tak dobře připraveny na další dny.
Důležitým výsledkem každodenní osobní komunikace se strávníky je také fakt, že budujete dobré vztahy. A ty mohou být v budoucnu potřeba, vyplatí se.
Komunikovat lze i pomocí webových stránek – avšak tok informací je jednosměrný, směrem ke strávníkovi. Doplníte-li ale webové stránky o anketu nebo možnost diskuse, mohou putovat informace i směrem k vám. Stačí jen položit vhodné otázky, nebo diskusi správným způsobem povzbudit. Tyto moderní, internetové způsoby komunikace, jsou v současnosti velmi důležité, protože se ve školních jídelnách převážně stravují mladší věkové kategorie.

Reklama
Je jedním ze základních způsobů komunikace, i když také jen jednosměrných. Kolik jídelen ještě nezkusilo malý reklamní letáček roznesený po okolí nebo předávaný pomocí dětí? Prvky reklamy ale má i představení produktu (oběda) a jeho ceny ve školním zpravodaji či místních novinách. Další možnosti reklamy (jako např. inzeráty) jsou z důvodu finanční náročnosti pro školní jídelnu těžko realizovatelné.

Public relations
Slouží k budování vztahů mezi organizací a veřejností. Mohlo by se zdát, že tato oblast je určena zejména pro velké společnosti, ale není tomu úplně tak. Některé jídelny velmi dobře vědí, proč se zapojují do pořádání společenských akcí, výstav, plesů apod. Jídelna má z takové akce jistý finanční přínos, ale mnohem důležitější je fakt, že jídelnu je vidět, že všichni vidí, jak napomáhá obci, městu realizovat společenský život. Jídelna tak přestává být pouhým místem, kde se malé děti najedí, a stává se důležitým centrem života obce.
Školní jídelna v Ivančicích pořádá akci Přijďte k nám na večeři, kdy veřejnost může přijít do jídelny povečeřet. Jídelna tak s rodiči a širší veřejností buduje dobré vztahy, ale současně je toto setkání příležitostí k přímému rozhovoru s lidmi. Podobně školní jídelna v Uherském Brodě pozvala rodiče na ochutnávku oběda, se kterým vyhrála celostátní soutěž o Nejlepší školní oběd.
Pro rodiče, příp. i další občany města dokáže připravit akce velmi mnoho jídelen. Bývá to nejen standardní ochutnávka jídel, ale také den otevřených dveří, během kterého mohou účastníci dovnitř kuchyně, osvětové akce, přednášky. Význam mají i takové akce, které jsou organizovány pro žáky školy. Protože účastníky budou děti, lze očekávat, že účinek bude méně výrazný.
Těmito aktivitami si jídelna buduje svou image, pověst důležitého a nepostradatelného prvku života obce. Obec si pak je této pověsti vědoma při rozhodování o investicích do jídelny, příp. o jejím dalším osudu.

Public relations a ředitelé škol
Jídelna bývá většinou součástí školy. Je to ovšem její natolik specifická část, že škola a jídelnaněkdy působí jako dvě samostatné organizace. K této pozici školy a jídelny přispívají někdy ne zcela ideální vztahy s ředitelstvím, někdy dokonce až konkurenční. To když ředitel podporuje zřízení školního bufetu a podkopává tak dosavadní aktivity jídelny. Zdá se mi proto, že oblast PR by školní jídelny mohly směrovat i na ředitelství své školy. Vytvářet pozitivní vztahy s vedením je v současné době k nezaplacení.

Školní jídelny umějí i lobbing
Součástí public relations může být i lobbing. Všichni čteme čas od času o lobbingu v nejvyšších hospodářských a politických patrech. Jídelny ale umějí lobbing také. Nevěříte? Jídelna jednou za rok pozve na oběd městské zastupitelstvo. Samozřejmě si akci náležitě připraví. Členové zastupitelstva se nejen naobědvají, ale také se seznámí s chodem a vybavením jídelny. Vedoucí jídelny je na jisté věci a okolnosti upozorní, šikovně přidá zmínku o tom, co by potřebovala, s některými členy při obědě pohovoří a nenápadně jim určité věci zdůrazní.
V jedné jídelně mně s pýchou upozorňovali, že u nich obědvá sám starosta. Není podstatných těch 60 Kč, které tam utratí. Důležitější je, že starosta je tak velmi dobře informován o možnostech a potřebách jídelny. Vedoucí kuchyně si s ním občas u oběda sedne a má možnost na řešení určitých problémů zatlačit.
 
Sponzoring nejen v politice
Principem je, že sponzor dává k dispozici finanční částku nebo věcné prostředky a za to dostává protislužbu, která mu pomůže k dosažení marketingových cílů. Školní jídelny jsou pověstné tím, že pro školní akce dokáží sehnat drobné dárky a odměny.

Podpora prodeje
Je to soubor krátkodobých stimulů, který má povzbudit zákazníka k vyzkoušení výrobku nebo služby nebo k jejich koupi. Ve školní jídelně má tuto povahu pořádání ochutnávek nebo podávání degustačních porcí pro rodiče. Zákazník tak má v podstatě možnost vyzkoušet služby jídelny předtím, než si je objedná, a je ubezpečován, že jídla podávaná ve školní jídelně jsou chutná a kvalitní. Formou podpory prodeje je např. i čokoládová fontána, kterou pro jídelny realizuje jedna potravinářská firma. Atrakce děti přitáhne do školní jídelny a následně je pak i větší šance, že si dítě objedná oběd.


Mnohé akce, které jídelny pořádají, v sobě obsahují prvky více marketingových aktivit. Na uvedeném příkladu školní jídelny Uherský Brod vidíme, že ochutnávka vítězného menu je nejen záležitostí public relations. Poskytuje možnost přímé komunikace s rodiči (s možností lobbingu, jestliže se mezi nimi najde někdo ve významnější pozici) a obsahuje i prvky podpory prodeje. Rodiče ochutnají výborné jídlo a následně motivují své děti k návštěvě jídelny.
V jídelnách také probíhají tematicky zaměřené dny, např. Pohádkový den nebo Čarodějný den. Pracovnice těchto jídelen vypozorovaly, že dětem při nich více chutná, že dítě snáze sní i méně oblíbené jídlo, když mu ho podá pohádková postavička. Tyto tematické dny jsou vítanou příležitostí ke komunikaci, nástrojem public relations, ale i podporou prodeje.

Takové jsou tedy nástroje klasického marketingu. Při průzkumu, které z nich se používají ve školních jídelnách, jsem byl sám překvapen, kolik jich tam nalezneme. Téměř všechny. Mnoho jídelen používá dva, tři z uvedených nástrojů, málokde žádný. Jídelny by si měly uvědomit sílu těchto metod a naučit se je vědomě používat. Konkurence je používá, jídelny nemohou zůstat pozadu.

 Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: jkli

    Komunikace
    A to vše za 10000,- vedoucí, kuchařky za 8000,- Kč.
    Takového manažera opravdu neznám.
    Dělěl by to v tomto státě ještě někdo kromě hloupočkých
    jídelen?

  • Autor: pesimista

    Komunikace
    Tyto články, o co všechno se máme snažit za minimální
    mzdu s minimálními úvazky už nám lezou na nervy.
    Vy, autoři, pracujete za tokových podmínek?
    Nic podstatného se tady nevyřeší, jen se mudruje.
    A zbytečně. Kdo chce skoro zadarmo pracovat
    12 -16 hodin, jídelny jsou ideální možností.
    Už, vidím, manažery jak se hrnou.
    Udělám nutné a podstané a jdu domů.
    Rodina mi už netrpí ubohý plat a žádný čas.

    • Autor: Tereza

      Re: Komunikace
      Já za takových podmínek pracovala. Můj nástupní plat byl 9700 a to podmínka pro přijetí byla dost specifická vysoká škola. Abych se posunula o kousek někam jinam, pracovala jsem právě těch 12-16 hodin denně. Ale máte pravdu v tom, že bez akce není reakce. Třeba někdy i to „mudrování“ tady může něčemu pomoci. Ale pokud máte nápad, jak pomoci a vše vyřešit, určitě se ještě ozvěte.