Přeskočit na obsah

Sestavujeme jídelníček (3) – návrh odlišných menu

Další díl seriálu o sestavování jídelníčků se zabývá návrhem školního menu s dvěma obědy na výběr, přičemž menu musí obsahovat jeden zadaný hlavní pokrm. V komentářích se můžete dočíst, proč autorka zvolila určitou kombinaci potravin nebo pokrmů.

Autor: Anna Vičánková

Poznámka redakce:
Dobře sestavené obědové menu je základem jídelníčku. Následující menu sestavila vedoucí jídelny Anna Vičánková: každé muselo obsahovat jeden pokrm, který jsme jí zadali, někdy klasický, jindy moderní, bezmasý, v duchu nutričního doporučení. Úkolem autorky bylo navrhnout kompletní obědová menu s výběrem dvou odlišných jídel. Menu by mělo pestré a mělo by obsahovat luštěniny, ryby, maso, zeleninu, mléčné výrobky, ovoce. Současně autorka k některým menu připojila vlastní komentář.

A. Menu s přírodním kuřecím řízkem

Polévka z míchané luštěniny
1. Přírodní kuřecí řízek, zeleninová rýže, kompot
2. Pečený losos s koprovým dipem (sýr lučina, zakysaná smetana, čerstvý kopr), brambor, listový salát

Naši strávníci by v tomto menu preferovali kuřecí maso. Když zařadím lososa ke kuřecímu masu na dvojku tak předpokládám, že si toto jídlo objednají starší strávníci a ti, kteří mají ryby opravdu rádi. Jídlo nevracejí, protože losos je drahá ryba. Většinou používáme mraženého lososa, výjimečně chlazeného – dle finančních možností.

B. Menu s hovězím gulášem

Polévka – vývar se sýrovým svítkem
1. Hovězí guláš, celozrnný knedlík, čaj, ovoce
2. Bretaňská zelenina, americké brambory, bylinkový dresink (tvaroh, jogurt, bylinky), mléko, ovoce

Bezmasý slaný pokrm je zde k masovému proto, že ne všichni mají rádi hovězí maso a houskový knedlík. Žákyně z vyšších ročníků a hlavně studentky z gymnázia dávají přednost bezmasým a lehčím pokrmům. Z hlediska zdravé výživy by jinak v celkovém menu chyběla zelenina, což by bylo špatně.

C. Menu se špenátem

Polévka drožďová s cizrnovým kapáním
1. Bramborové Gnocchi s kuřecím masem a listovým špenátem, mléko, ovoce
2. Hovězí pečeně na kořenové zelenině, rýže, salát z čínského zelí s kukuřicí

D. Menu se zapečenými těstovinami s kuřecím masem

Polévka gulášová z hlívy ústřičné
1. Zapečené těstoviny s kuřecím masem, salát z červené řepy s jogurtem
2. Brokolice se sýrovou omáčkou, brambor, ovoce

Červenou řepu používáme čerstvou i sterilovanou, záleží na celkové náročnosti připravovaného menu. Příprava salátu z čerstvé červené řepy je časově náročnější (řepu den předem uvaříme), ale salát je chutnější, zdravější a v naší školní jídelně oblíbenější.

E. Menu s pečenými čočkovými biftečky s květákem

Polévka z rybího filé se sýrovými krutony
1. Pečené čočkové biftečky s květákem, bramborová kaše, mrkvový salát s jablky, mléko
2. Králičí maso s těstovinami penne a peperonátou, okurkový salát, čaj

Když zařazuji na pití mléko k jednomu jídlu, tak k druhému většinou zařazuji čaj. V tomto případě se mléka vypije více. V případě, že bych k mléku místo čaje zařadila ovocnou šťávu nebo džus, mléka se vypije méně.

F. Menu se zapečenými bramborami se zeleninou

Polévka hovězí vývar se sýrovým svítkem
1. Zapečené brambory se zeleninou, mléko, ovoce
2. Čočkové ragů se špagetami a parmazánem, zeleninový salát, mléko, ovoce

K doplňkům: Vždy se snažím (ne vždy se to podaří i k možnostem výdeje jídla) doplnit jednotlivé meníčko o ovoce, zeleninu, luštěninu, mléčný výrobek, tak aby celková skladba jednotlivého menu byla výživově plnohodnotná, vyvážená a odpovídala současným požadavkům. Můžeme přihlédnout i k finančním možnostem, ne vždy je pravda, že na bezmasém jídle se ušetří. V naší školní jídelně je denně strávníkům nabízena pramenitá voda.  

G. Menu se zeleninovým karbanátkem s pohankou

Polévka rajská s ovesnými vločkami
1. Zeleninový karbanátek s pohankou, šťouchané brambory, kompot
2. Čínské nudle s kuřecím masem, okurkový salát

H. Menu s tofu

Polévka mrkvovo-zázvorový krém s čočkou
1. Těstovinový salát s tofu (studený), mléko, ovoce
2. Rybí filé zapečené s nivou a žampióny, brambor, zeleninový salát

Tuto kombinaci bych zvolila například tehdy, když by se blížil konec měsíce a v ohrožení by bylo splnění ryb do spotřebního koše. Ryba výživově obohatí menu jako celek. Menu obsahuje luštěninu, rybu, zeleninu, ovoce, čili ty komodity, které se započítávají do spotřebního koše.

Anna Vičánková, vedoucí ŠJ Mánesova, Otrokovice

Autor: Anna Vičánková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se