Přeskočit na obsah

Krajské konference začaly ve východních Čechách

Ve východních Čechách proběhly první dvě krajské konference. S jakým ohlasem se setkaly přednášky a školení? S čím na konference přijeli vystavovatelé?

Autor: Jiří Plzák

V Hradci Králové a v Pardubicích proběhly první dvě krajské konference z letošního jarního cyklu. Jejich tématem jsou některé problémy související se spotřebním košem, zejména to, jak se prakticky vypořádat s potížemi, které plnění výživových norem přináší. Dále se konference zabývají podrobnějším rozborem výsledků studie Státního zdravotního ústavu, týkající se živin ve školních obědech.

Na otázku, v čem spočívá důležitost studie a proč bylo potřebné ji provést, odpovídá profesor Jiří Ruprich ze SZÚ, hlavní organizátor studie, takto: „Je to především a konečně velmi objektivní hodnocení nutriční hodnoty obědů dětí, na které stojí platná legislativa. Nestačí už říkat: „My si myslíme, že je vše v pořádku, nebo naopak v nepořádku,“ jak pořád slýcháme v různých médiích od laiků, ale i od řady odborníků. My to prostě potřebujeme vědět s dostatečnou jistotou. Teprve pak je vhodné jednat. Změny by měly vycházet z nezávisle ověřitelných znalostí a ne z pocitů nebo intuice.“

Přednáškové sešity – novinka konferencí

Novinkou letošních konferencí, která příchozí v obou městech hned při prezenci zaujala, jsou přednáškové sešity. Obsahují písemné podklady k přednáškám a školením, které jsou na programu konferencí, a místo pro psaní poznámek – zejména k příkladům, které lektoři ukazují. Záměrem bylo, aby si každá účastnice z konference odnesla souhrnné materiály se všemi informacemi. Přednáškových sešitů je připraveno více druhů a každý je dostává podle toho, na jaké části konference se přihlásil. V průběhu konferencí bude organizační tým zjišťovat zkušenosti s tímto sešitem a po jejich vyhodnocení se rozhodne, zda se v této záležitosti bude pokračovat.

Pokročme dále se spotřebním košem

Úvodní ranní školení letos na konferencích vede Ing. Pavel Ludvík, vedoucí redakce portálu. Školení podává výklad spotřebního koše pro pokročilejší vedoucí školních jídelen. Jeho cílem je, aby výsledky plnění výživových norem byly správné, objektivní a nenapadnutelné kontrolními orgány. Jak lektor uvádí, v posledních letech vlivem aktivity KHS došlo k určitému zlepšení znalostí. Zadat správně gramáž výrobku na skladovou kartu zůstává základem správnosti výpočtu a stále jsou jídelny, pro které to představuje oříšek. Množství ukázek z této oblasti snad celou problematiku dostatečně představí. Školení představilo i řešení mnoha potíží souvisejících se zařazením výrobků do spotřebního koše. Zejména v Pardubicích se na timto školení živě diskutovalo a mnozí zúčastnění přinášeli různé praktické příklady.

Označování výrobků nemá užitek jen pro EU, ale i pro školní jídelny

V dopoledním programu konference zaujala přednáška o tom, co lze vyčíst z etiket výrobků pro zařazení do spotřebního koše. Důvod, proč bylo zvoleno toto téma, je ten, že v dnešní době, kdy výrobci nabízí množství výrobků s měnícím se podílem potravin, kdy výrobky obsahují více druhů potravin, nebo kdy název vůbec nevypovídá o obsahu, nelze jinak, než se řídit informacemi na obalech výrobků. Přednáška předvádí desítky etiket, s kterými se jídelny setkávají, a podává základní návod, které údaje v etiketách zjistit a jak je použít pro zařazení potraviny do spotřebního koše.

Ryby a luštěniny nejsou v některých jídelnách problémem. Jak to dělají?

Souhlasné i nesouhlasné pokyvování hlavou vyvolala další přednáška, která přinesla zkušenosti z těch jídelen, kde poměrně úspěšně nabízejí strávníkům ryby a luštěniny. Některé jejich poznatky fungují překvapivě téměř všude, naopak mnohé dobré zkušenosti se nedají jednoduše přenést z jídelny do jídelny. Jsou závislé na místě, regionálních zvyklostech, ale také na předchozím úsilí jídelny o výchovu strávníků.

Lektor k tomu uvádí: „Jsou jídelny, které už mnoho let cíleně vychovávají strávníky ke konzumaci ryb, a tyto pokrmy si v nich bez donucení objedná velké množství dětí. Jiné jídelny však výchově dosud nevěnovaly pozornost, připraví stejný rybí pokrm a diví se, že oběd u strávníků zcela propadne.“ Předností přednášky je, že obsahuje spoustu zkušeností z praxe z konkrétních jídelen a že to není žádná složitá teorie.

Co vlastně obsahují školní obědy

Na přednášky o studii SZÚ se pro letošní konference podařilo zajistit rozsáhlý tým lektorek z řad Státního zdravotního ústavu a pracovnic krajských hygienických stanic. Přednášet sice budou v různých městech různí lidé, ale přednášky jsou jednotné. Mezi lektorkami jsou i celostátně velmi známá jména, která jsou zárukou vynikajících znalostí nebo atraktivního přednesu. V některých městech budou výsledky prezentovat vedoucí odborů dětí a mládeže regionálních KHS, jejichž předností bude to, že velmi dobře znají situaci v kraji.

Ve východních Čechách přednášela MVDr. Anna Niklová, která zde dříve působila na KHS a poslední léta pracuje v SZÚ. Mimo jiné apelovala, aby jídelny více sledovaly etikety nakupovaných potravin, a v tomto bodě se shodovala s lektorem přednášky o značení potravin.

O tom, jak své přednášky v obou městech hodnotí, řekla: „Jsem ráda, že všichni pečivě poslouchali, v tom byl vidět zájem. Určitě k tomu přispěla i přednáška, to, jak byla koncipována, že v první části se řekly nedostatky a v druhé to, jak je odstranit. Má dobrou stavbu a myslím, že si vedoucí z ní mohou pro praxi hodně vzít. Je škoda, že téměř nebyla diskuse, ale možná je potřeba nějaký čas na vstřebání informací a k dotazům se teprve časem vrátíme. Věřím, že se SZÚ bude v dalším informování o závěrech studie pokračovat.“

Jak zlepšit spotřební koš jinak než vařením

Odpolední školení přináší zcela nový pohled na to, jak dosáhnout dobrého plnění spotřebního koše. Většina jídelen používá přibližně stejné recepty, a přesto jsou výsledky plnění výživových norem různé. Jak lektor na školení ukazuje, rozdíl je často mimo oblast kuchařského řemesla. Někdy pomůže změna způsobu v nabízení nových a méně populárních jídel. Některé vedoucí jídelen dokáží velmi dobře odhadnout, kterými pokrmy lze zahájit úsilí o změny v jídelníčku a kterými ne. Mají připraveny obecné postupy, jak zlepšit zájem o jídla s luštěninami, rybami, zeleninou. Zlepšit výsledky spotřebního koše lze například také jinou nebo větší komunikací se strávníky nebo uplatňováním vhodných psychologických poznatků. Školení přináší i množství konkrétních poznatků o tom, jak působit na učitele a rodiče, aby podporovali úsilí jídelen. To vše se podílí na tom, že dodržování spotřebního koše jim působí menší potíže než jinde.

Toto téma zaujalo účastnice konferencí v obou východočeských městech. Přerušovaly výklad dotazy nebo vlastními poznatky, často se také objevovaly zkušenosti, jak lépe spolupracovat s učiteli. Díky tomu lze toto školení označit za  nejživější část krajských konferencí.

Co nabízeli vystavovatelé

Vystavující firmy prezentovaly některé potraviny, i z oblasti tzv. zdravé výživy, nabízený luštěninový salát vhodně doplňoval přednášku o rybách a luštěninách. Samozřejmostí byla možnost konzultace software. K vidění byly také pracovní oděvy, úklidová technika, zájem byl i o Biofinder – prostředek indikující správnost provedení sanitace. Pozornosti se těšil také elektrický kompostér, který představuje novou cestu v likvidaci kuchyňských odpadů

Zatímco přednášky jsou ve všech městech, kde konference proběhnou, stejné, vystavovatelé se mohou měnit. Cyklus krajských konferencí pokračuje až do konce dubna.

Mgr. Jiří Plzák, ředitel společnosti Jídelny.cz

Autor: Jiří Plzák

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se