Přeskočit na obsah

Degustační odpoledne ve školní jídelně aneb náš zákazník – náš pán!

Co se stane, když rodiče mohou ve školní jídelně v jeden den ochutnat stejný pokrm jako děti? Odpověď se snažili najít ve ŠJ Chvaletická, kde uspořádali ochutnávkové odpoledne pro rodiče. Jak se vše vydařilo se dozvíte v příspěvku.

Autor: Monika Křtěnská

Náš zákazník – náš pán!

Ale kdo to v případě školní jídelny je? Kdo je tím zákazníkem? Je to dítě? Jistě ano! Je to rodič, který obědy platí a do školní jídelny dítě přihlašuje? Ano, rodič také! Je to prarodič, který dítě ze školy někdy vyzvedává a také se zajímá, co dítě obědvalo, jak mu to chutnalo, či zda si mohlo přidat? Jistě ano. Trojice těchto zákazníků je pro školní jídelnu nejdůležitější. Rodiče a prarodiče hodnotí kvalitu stravy podle nabídky jídel na jídelníčku. Často také podle jeho grafického provedení. Ke kladnému hodnocení jídelny přispívají i doplňující informace u jednotlivých chodů, například o původu surovin, ze kterých je jídlo připraveno. Rodiče také kvitují jídla na přání jejich dětí.

Ale to vše jsou pro rodiče a prarodiče informace zprostředkované. Lepší jednou vidět než stokrát slyšet. Lepší jednou ochutnat než stokrát číst. Co se stane, když rodiče mohou ve školní jídelně ve stejný den ochutnat stejný pokrm jako děti? Co se stane, když rodiče přijdou do školní jídelny a mohou povečeřet, třeba i se svým dítkem a o jídlu si povídat s paními kuchařkami? Stane se kouzlo.

Paní kuchařky mají jedinečnou možnost ukázat své umění těm, kteří do školní jídelny posílají své peníze na obědy svých dětí. Mají možnost se pochlubit, jak dobře chutnají jídla, kterými si děti každé poledne ve své jídelně plní bříška. Ukázat, že jsou připravena z kvalitních surovin, správně technologicky zpracována a pěkně naaranžována na talířích.

V dubnu 2018 jsme se v naší jídelně chlubili i my. Vzhledem k tomu, že jsme „Degustační odpoledne ve školní jídelně“, jak jsme akci nazvali, pořádali již podruhé, tak napětí bylo o něco menší, než před třemi lety.

Přijdou? Kolik jich přijde? Bude jim chutnat? Kdo přijde s dětmi? Přijdou i prarodiče jako minule? Jak nám vyjdou porce? To vše se nám honilo hlavou už měsíc před dnem D. 

Co dobrého jsme si připravili 

Připravili jsme pro rodiče dvě polévky a čtyři hlavní jídla, která mohli libovolně ochutnávat. Počítali jsme s degustační velikostí porcí. Jedna polévka a dvě jídla byla stejná, jako měly děti v poledne k obědu. Vybrali jsme k degustaci nejen jídla tradiční, ale také trendy pokrmy.

Polévky jsme nabízeli dvě: kuřecí vývar se zeleninou a pohankou a dýňovou polévku se slunečnicovým semínkem. Dále bylo k zakousnutí: těstoviny penne zapečené s kuřecím masem, mozzarellou a smetanou; pomalu pečená hamburská kýta, houskový knedlík se špaldovou moukou a mrkví; losos s hráškovým pyré zdobený čerstvým koprem a citrónem a králičí bulgureto. Z nápojů šel nejvíce na odbyt jablečný mošt z blízké farmy. O bio mléko, čaj Goji s limetkou a kohoutkovou vodu moc velký zájem nebyl.

Jak odpoledne probíhalo?

Rodiče měli možnost přijít degustovat jídla a nápoje bezplatně. Finančně se na akci podílel Spolek rodičů, který působí při naší škole. Akce probíhala v odpoledních a podvečerních hodinách a trvala asi dvě hodiny.

První maminky jsme přivítali někdy po půl páté odpoledne. Postupně přicházející rodiče ochutnávali, diskutovali s námi o složení jídel, chválili. Také jsme hovořili na téma, jak a co jejich dítě jí doma, co říká o školním stravování, co dětem chutná a co ne. Některé maminky přišly i s dětmi a pojedly společně. Milý byl hovor s maminkou, která se neodvažovala ochutnat hráškové pyré a lososa. Odrazovala ji „hráškově zelená“ barva v kombinaci s rybou. Aha, vida, stačí ochutnat a kouzlo je tady: „Je to výborné, to jsem překvapená, to bych nemyslela, že je tak dobré,“ hodnotila paní nad prázdným talířem. Někteří rodiče byli do jídelny „vylákáni lstí“, pravděpodobně. Jak si jinak vysvětlit reakci tatínka, kterého přivedla dívka z osmé nebo deváté třídy a on se při vstupu do jídelny divil, že dnes jsou třídní schůzky i s večeří! Chtěl odejít, ale když už přišel, i když omylem, tak jsme ho také nakrmili. Odcházel spokojený a dobře naladěný.

Za celým dnem, odpolednem i večerem bylo hodně práce celého týmu paní kuchařek, které musely připravit místo obvyklých dvou chodů, chody čtyři a ještě odpoledne další polévku.

Sladká tečka na závěr

Celá akce dopadla velmi dobře, připravené degustační pokrmy byly snědeny, nápoje vypity. Rodiče odcházeli s díky na rtech. My jsme umožnili rodičům, aby zjistili, co dostávají jejich ratolesti každé všední poledne na talíř. Aby jídla sami ochutnali, viděli prostory jídelny a paní kuchařky v akci, posoudili chuť a kvalitu pokrmů. Mám zkušenost, že další kouzlo se pak stane i po delší době, když rodiče třeba při telefonickém hovoru připomenou, jak jim chutnal náš losos nebo bulgureto. Někdy i zmíní, jak oponovali ostatním, když měli třeba na třídní schůzce připomínku ke školní jídelně. Do naší pomyslné žákovské knížky by snad všichni návštěvníci Ochutnávkového odpoledne zapsali jedničku.

Milým poděkováním pro nás byly čokoládové bonboniéry, kterými nám osladila večer jedna z maminek. S tím, že si někdo vzpomene i na školní jídelnu, se opravdu nesetkáváme denně a děvčata to potěšilo. Byla to příjemná tečka za naším celodenním snažením.

Bc. Monika Křtěnská – vedoucí stravování, školní jídelna Chvaletická, Praha

Autor: Monika Křtěnská

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se