Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
Jídelny.cz
Informační portál hromadného stravování

Co možná nevíte o avokádu

21.8.2019 422 0 Jana Petrová
"Ste se zbláznili? Pomazánka z avokáda? Víte, co to stojí? Navíc se to nedá běžně sehnat." I takovými slovy doprovázely některé vedoucí recepty s avokádem. Měly skutečně pravdu...? Více o avokádu, které někdy bývá přezdíváno máslový plod, se dozvíte v následujícím článku.

V posledních letech se avokádo zabydluje jak v našich domácích kuchyních, tak i v kuchyních školních jídelen. Jeho výhodou je příznivé výživové složení, nevýhodou pak fakt, že se u nás pro plod nepěstuje a musí být dováženo z poměrně velké dálky.

Avokádo – ovoce, nebo zelenina?

Jistě jste již někdy zaslechli debatu, zda je avokádo ovoce, nebo zelenina. Souvisí s tím též dotaz, do které kategorie spotřebního koše tuto potravinu zařadit? Možná se to zdá jako oříšek, odpověď je však zcela jednoduchá. Avokádo je jedlý plod hruškovitého tvaru, který roste na stromě nazývaném avokádovník, česky hruškovec přelahodný. Chutí sice připomíná zeleninu a v kuchyni s ním jako se zeleninou zacházíme, z botanického hlediska však patří do kategorie ovoce, konkrétně jde o bobuli. Do spotřebního koše bychom ho tedy měli správně řadit do skupiny ovoce.

Avokádo jako superpotravina aneb výživové složení

Když si na internetu vyhledáte pojem avokádo, obvykle se dozvíte, že avokádo je zelenou superpotravinou, úžasným lékem či gastronomickým favoritem. Ponechme však tyto superlativy stranou a podívejme se na složení této potraviny. Avokádo jako ovoce je zajímavé tím, že obsahuje na rozdíl od jiných druhů nebývale vysoké množství tuku (20–25 %) a naopak zanedbatelné množství jednoduchých sacharidů. Právě díky vysokému obsahu tuků je i značně energeticky hodnotné, 100 g avokáda poskytuje cca 700 kJ, při srovnání například s jablkem je to takřka 3x více energie. Obsažený tuk je zdravotně příznivý, převažují mononenasycené mastné kyseliny, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Avokádo je dále zdrojem vitaminů skupiny B, vitaminu E, kyseliny listové či karotenoidů, z minerálních látek a stopových prvků je vhodné zmínit obsah draslíku, hořčíku, fosforu, železa, mědi a zinku.

I když si rostlinku avokáda můžeme vypěstovat z pecky i v našich podmínkách a je to mezi lidmi velmi oblíbené, avokádo u nás neplodí. Toto tropické ovoce pochází z oblastí střední Ameriky. Dováží se k nám však nejčastěji z Izraele, Španělska a Afriky.

Avokádo v kuchyni, jak s ním zacházet a do jakých pokrmů se hodí

Plody, které si koupíme v obchodě, bývají obvykle nedozrálé a je potřeba je nechat při pokojové teplotě 1–3 dny dozrát. Na trhu se ale můžete setkat i s plody, které jsou určeny k okamžité spotřebě, mohou být tzv. RTE (ready to eat), což znamená „připraveny ke konzumaci“.

Avokádo nepatří do ledničky, sice ve spodních patrech můžeme prodloužit trvanlivost tohoto plodu, teploty pod 6 stupňů Celsia mu však škodí, stejně jako například banánům. Správně zralé avokádo je na povrchu na omak pružné, rozhodně ne tvrdé nebo naopak rozměklé s hnědými skvrnami na slupce. Dužnina po rozkrojení je nazelenalá až nažloutlá, krémové máslovité konzistence. Abychom zabránili oxidaci a hnědnutí dužniny, je vhodné ji pokapat citrónovou nebo limetkovou šťávou.

A k přípravě jakých pokrmů se v kuchyni hodí? Asi celosvětově nejznámějším pokrmem, který se z avokáda připravuje, je pokrm mexické kuchyně guacamole, které si můžeme představit jako avokádovou pomazánku. Kromě avokáda jsou nejpoužívanějšími surovinami na jeho přípravu sůl, limetková nebo citronová šťáva, chilli a rajčata. Dalšími často přidávanými ingrediencemi jsou česnek, koriandr, cibule, jogurt, pepř, papričky jalapeños či smetana.

Nejjednodušší úprava je dužinu avokáda nakrájet na plátky, posolit, případně opepřit a podávat na krajíci chleba místo másla. Z avokáda lze připravit mnoho lahodných pochoutek studené, ale i teplé kuchyně – pomazánek, dipů, využívá se do salátů, smoothies, do sushi, ale výborná je i avokádová polévka nebo omáčka na těstoviny. Půlky avokáda se dají naplnit a zapéct. Avokádo lze použít i na přípravu sladkých dezertů, například brownies a známá je obdoba oblíbené nutely, kdy se avokádo rozmixuje s medem a kakaem. Dobré je však vědět, že dlouhodobá tepelná úprava tomuto plodu příliš nesvědčí.

Zkušenosti z praxe školních jídelen

Dle zkušeností vedoucích školních jídelen, které avokádo zařazují na jídelní lístek, není problém v dnešní době tento plod sehnat. „ I u nás ve Slavičíně nám ho zelinář bez problémů přiveze. Jenom cena je vyšší. Ale jako změna se může zařadit v pohodě. Mám dojem, že pomazánky píšeme pořád dokola, takže avokádo nebo červená řepa je zdravé a příjemné zpestření.“

Paní vedoucí školní jídelny v Praze říká, že avokádo zařazují, ale cena je pro školní jídelny poněkud vysoká. Nakupují jak plody s označením RTE, tak i bez, ty ale potom musí nechat dozrát.

Recept na závěr

Avokádová pomazánka s lučinou – 10 porcí

avokádo 200 g, sýr lučina 200 g, jarní cibulka 20 g, citrónová šťáva, sůl

Zralé avokádo rozpůlíme, odstraníme pecku, dužinu vydlabeme a rozmačkáme vidličkou. Přidáme citrónovou šťávu, nadrobno nakrájenou jarní cibulku, lučinu a dochutíme solí. Vše řádně promícháme.

Mgr. Jana Petrová – nutriční terapeut, Litomyšl

Tisk   |   E-mail Hodnocení článku: 
Diskuse k článku:
Nikdo zatím článek nekomentoval. Buďte první!
Pozvánky a novinky do Vašeho e-mailu
Jídelny.cz, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 731 331 095  |  E-mail: info@jidelny.cz  |  Facebook
Zobrazit plnou verzi