Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
Jídelny.cz
Informační portál hromadného stravování

Co vás nejvíce zajímá a pálí

28.10.2019 846 5 Redakce Jídelny.cz
Musí se nulovat finanční bilance? Na kolik obědů připadá jedna kuchařka? Jak má vypadat její pracovní oděv? To jsou jen některé z dotazů, které vás často zajímají. Vybrali jsme z nich takové, které se týkají práce kuchařek a vedoucích a předkládáme vám je i s odpověďmi.

1) Jak je to s povinností kuchařů odebírat obědy? Je někde daný předpis, že pokud je kuchařka v práci, musí odebírat oběd?

Taková povinnost neexistuje. Pro stravování kuchařek platí stejná pravidla, jako pro stravování každého jiného zaměstnance – ty také nemůže nikdo ke stravování nutit. Domněnka, že kuchařka v práci musí odebírat oběd, pochází z doby před mnoha lety, kdy taková povinnost existovala, nový Zákoník práce ji však v roce 2008 zrušil.
Pokud jde tazateli o kontrolu, jestli personál ŠJ neoprávněně nekonzumuje uvařené jídlo, tak toto musí vedoucí ŠJ vyřešit jiným způsobem.

2) Kde najdu, na kolik obědů je 1 kuchařka a jak vypočítat velikost pracovního úvazku?

Výpočty úvazků lze provést pomocí krajských normativů připadající na jednotku výkonu, které si stanoví jednotlivé kraje na kalendářní rok. Tyto normativy jsou veřejné, jsou uveřejněny na webových stránkách jednotlivých krajů. Krajským normativům jsme se na portále Jídelny.cz věnovali v samostatném článku, najdete v něm nejen odkazy na normativy jednotlivých krajů, ale i podrobný návod, jak s nimi pracovat.
Jedna věc jsou ovšem úvazky podle krajských normativů, druhá věc je názor ředitele, v jehož pravomoci je úvazky stanovit. Může přitom přihlížet k různým věcem, např. ke složitosti provozu, velikosti objektů, struktuře nabídky obědů, k technické vybavenosti kuchyně apod.
Před mnoha lety určité tabulky počtu obědů a počtu pracovníků v naší zemi existovaly, ty však dnes neplatí a nepoužívají se. Na Slovensku ale podobné tabulky stále mají, viz vyhláška o zařízeních školního stravování. Jedná se ale o doporučené počty, které se prakticky stejně nedodržují.

3) Musí jídelna na konci školního roku všem strávníkům vrátit přeplatky?

Nemusí. Záleží na pravidlech, která si školní jídelna stanoví v provozním řádu.

4) Je možné se opřít o nějaký pokyn, kolik může zůstat stav skladu na konci měsíce, pak stav skladu na konci kalendářního roku?

Stav zásob je výlučně v pravomoci každého subjektu, který skladové zásoby eviduje. Subjekt se musí chovat hospodárně a zásoby musí odpovídat jeho potřebám. Ve školní jídelně je při stanovení optimální skladové zásoby důležité mj. brát ohled na termíny spotřeby potravin, aby nemohlo dojít k narušení bezpečnosti potravin a tím k příp. ohrožení zdraví strávníka.

5) Musí se na konci roku finanční bilance jídelny dostat na nulu?

Ve vyhlášce o školním stravování je uvedeno, že školní stravování se řídí rozpětím finančních limitů na nákup potravin. Žádný další pokyn k tomu, jak sledovat, zda se jídelna řídí finančním limitem na potraviny, neexistuje. Aby školní stravování prokázalo, že finanční limity dodržuje, zavedlo nástroj obvykle nazývaný finanční bilance. Nikde ale není uvedeno, jak se zůstatkem bilance nakládat. Pokud chce jídelna k určitému datum finanční normu „vynulovat“, je rozumné si to vnitřním předpisem popsat: kdy se provede a jaká má být maximální výše zůstatku. Rozhodně je nutné tento zůstatek převést do dalšího období.

6) Jaká má být náplň práce hlavní a pomocné kuchařky?

Náplň nijak daná není, záleží na potřebách provozu – tak jak u každého jiného zaměstnavatele. Hlavní kuchařka může být pověřena plánováním jídelníčku, normováním, pomocná zase úklidem apod.
Jde-li o formulaci pracovní náplně do pracovní smlouvy, dá se vycházet z Katalogu prací, který pro každou profesi obsahuje orientační popisy prací, a do smlouvy opsat první bod příslušné platové třídy.

7) Kde je stanoveno, jak má vypadat oděv kuchařky ve školní jídelně? Je možné mít jinou barvu pracovního oblečení, než je bílá?

Požadavky na pracovní oděv kuchařek vychází z vyhlášky č. 137/2004. Pracovní oděv musí být čistý a nesmí být zdrojem kontaminace pokrmů. Barva není vyhláškou stanovena, to znamená, že kuchařka může mít pracovní oděv bílý i barevný, klidně i tmavý. Při výběru barev je ale dobré dbát na to, že na světlé barvě je znečištění lépe vidět. Podrobnosti najdete v článku o pracovních oděvech.

Tisk E-mail Sdílet Hodnocení článku: 
Diskuse k článku:
NadpisAutor Datum               
co vás nejvíce pálípolévka29.10.2019 06:34
Druhý problémXYZ30.10.2019 07:28
dudek30.10.2019 11:20
co vás pálípolévka31.10.2019 06:16
marcik1101.11.2019 13:48
Zobrazit diskusní příspěvky
Pozvánky a novinky do Vašeho e-mailu
Jídelny.cz, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 731 331 095  |  E-mail: info@jidelny.cz  |  Facebook
Zobrazit plnou verzi