
a proto může obsahovat již neaktuální informace.
Pozn. redakce: Tento článek původně vycházel z mylné informace, že účinnost vyhlášky č. 107 je od 25.2.2005. Na základě upozornění čtenářů autor článek upravil, takže text nyní již obsahuje správné údaje. Redakce i autor se za toto nedopatření omlouvají.
Od 8.3.2005 je v platnosti nová vyhláška č. 107/2005 o školním stravování, která do Vaší práce přináší další změny. Celé znění vyhlášky najdete na našem portálu v sekci Zákony. V tomto článku Vás chceme na ty nejdůležitější změny upozornit a poradit, jak postupovat na jídelně tak, abyste pracovali v souladu s touto vyhláškou, a zároveň abyste si nepřidělali více práce, než je opravdu nutné.
Zaměříme se zde na změny, které se týkají provozu Vašeho informačního systému či jiné evidence. Hlavní změny lze vyjádřit v těchto bodech:
- nově jsou stanoveny finanční normativy
- žáci se dělí do kategorií již ne dle tříd, ale podle věku, kterého dosáhnou v daném školním roce
1) zkontrolovat ev. změnit Vámi používané finanční normativy (ceny jídel).
2) převést strávníky do kategorií dle věku v souladu s vyhláškou
Tento bod je asi nejnáročnější a nejzáludnější. Nejjednodušší a nejvhodnější by pro Vás bylo, kdyby Váš kontrolní orgán souhlasil s přizpůsobením v průběhu prázdnin 2005. Tím by odpadla většina doprovodných problémů. Pokud se budete muset přizpůsobit rychleji, lze postupovat např. takto:
a) musíte si zjistit data narození všech strávníků (nebo alespoň těch, kteří jsou na věkové hranici 6-7, 10-11, 14-15 let - to lze udělat u vybraných tříd a samostatně ošetřit propadlíky)
b) musíte ověřit, kteří z těchto žáků jsou zařazeni do špatné kategorie dle nové vyhlášky
c) nalezené strávníky je třeba přeřadit do správných kategorií. Změna kategorie strávníka v průběhu školního roku má svá úskalí. Záleží na způsobu Vaší evidence. Je vhodné se nejprve informovat u dodavatele Vašeho informačního systému, jak správně změnu provést. Zákazníci firmy VIS takový popis najdou na stránkách www.visplzen.cz.
Je pravděpodobné, že v každém informačním systému je možné tuto změnu provést. Vhodnějším řešením může v některých případech být aktualizace Vašeho SW na verzi, která má podporu pro řešení změn dle vyhlášky 107/2005 již zabudovánu. Ve starých programech často nastanou potíže s posunem kategorií pro další rok, kdy se výše uvedený postup bude muset znovu ručně opakovat.
Na závěr mi dovolte malé zamyšlení, jak lze do budoucna předcházet těmto "legislativním smrštím" a jejím důsledkům:
- Doporučujeme Vám ihned vstoupit do právě vznikajícího profesního sdružení pracovníků společného stravování ASPOS a tím umožnit, aby za Vás bojoval za smysluplnější vyhlášky ev. za odklad platnosti vyhlášky a toleranci kontrolních orgánů někdo jiný, kdo k tomu má Váš mandát. Právě v této době může tato asociace pro Vás vymoci odklad platnosti vyhlášky a nebo alespoń prodloužit období tolerance kontrolních orgánů. Avšak musíte jí k tomu dát Váš hlas tím, že se přihlásíte za člena a uhradíte symbolický členský poplatek. Bez dostatečného počtu členů nezíská asociace potřebné finanční prostředky ani nutný respekt pro jednání se státními orgány. Více informací o asociaci ASPOS najdete na www.aspos.cz a též na právě probíhajících krajských konferencích hromadného stravování. Též máme zprávy, že ASPOS připravuje pro své klienty řešení, kdy jídelna nebude muset žádné komplikované úpravy ve vazbě na změnu věkových kategorií vůbec provádět.
- Doporučujeme si zakoupit nejnovější verzi SW. Pouze nejnovější SW je nejlépe připraven na všechny změny, které čas od času nutně přicházejí. Setrvávání u starších verzí programu je někdy možná levnější, je to určitě pohodlnější (nemusíte delší dobu nic měnit ani se nic učit), ale přináší to i riziko v tom, že ke starým programům nikdy nebude tak rychlá a pohotová podpora, jako se poskytuje k aktuálně platným verzím.
- Doporučujeme uzavřít s Vaším dodavatelem informačního systému servisní smlouvu nejlépe i s průběžnou aktualizací SW. To je důležitý předpoklad pro to, abyste všemi změnami proplouvali bez zbytečných nesnází.
- Doporučujeme si pořídit internet přímo na jídelnu (a tak umožnit servis i aktualizaci SW na dálku). Internet na školní jídelně je dnes již prakticky nutnost. Přístup k vyhláškám, komunikace s dodavateli a zejména možnost okamžité aktualizace SW připravuje jídelnu mnohem dokonaleji na všechna úskalí, která při provozu informačního systému mohou vzniknout.
Všechny výše uvedené body jsou finančně méně náročné, než je řešení následných potíží s nepřipraveností na nové změny.
Ve Vaší práci Vám přejeme hodně zdaru a v souvislosti s novou vyhláškou především vstřícnost a toleranci kontrolních orgánů alespoň do prázdnin.
Ing. Vladimír Bureš je ředitelem firmy Veřejná informační služba Plzeň