Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
Jídelny.cz
Informační portál hromadného stravování

Poučme se z koronakrize

21.6.2021 457 0 Zdenka Macháčková
Pandemie Covid-19 obrátila na dlouhou dobu naše životy naruby. I ve školním stravování bylo nutné pružně reagovat a uskutečňovat mnohé změny takřka ze dne na den. Co nového koronakrize přinesla do školních jídelen? Jak se z ní poučit? Přečtěte si článek od vedoucí školní jídelny z východních Čech.

Pomalu končí další školní rok. Proběhl značně netypicky, poznamenán pandemií onemocnění Covid-19 a opatřeními, která v souvislosti s tím zaváděla vláda. Prvního září do školy bez roušek, za týden roušky nasadit, pak je vyměnit za respirátory, nakonec na půl roku zavřít školy. Platné informace jsme se dozvídali ve čtvrtek nebo v pátek večer, abychom se jimi pak od pondělí řídili. Třídy nebo celé školy a školky se kvůli karanténě uzavíraly ze dne na den, jinde se stejnou rychlostí musela uzavřít i školní jídelna. Byli jsme všichni v minulých měsících vystaveni neznámým situacím, které jsme museli řešit, většinou pod silným časovým tlakem. K dobré náladě jistě nepřispívaly televizní zprávy nebo samotné onemocnění v rodině, mezi příbuznými, přáteli a kolegy.

Nakonec jsme to ale zvládli! Koronakrize nás mnohému naučila, dala nám čas na uskutečnění změn, se kterými jsme dosud váhali, umožnila nám podívat se na věci z jiného úhlu. A to všechno můžeme s úspěchem dál využít.

Pochopení strávníků

V řadě jídelen bylo nutné zavést změny ve výdeji obědů pro žáky i cizí strávníky a ti byli většinou v této době ochotnější změny akceptovat. Jde například o zákaz vstupu rodičů s jídlonosiči mimo určenou dobu nebo usazování strávníků k přiděleným stolům. Přestože se dá očekávat, že ochota strávníků bude postupně klesat, tyto věci bychom měli vyžadovat i dál.

Komunikace po internetu

Internetové objednávky a e-mailová komunikace dostaly zelenou. Na mnoha místech, kde to ještě dosud nevyužívali, zavedli objednávání a odhlašování stravy prostřednictvím internetu. Většina rodičů i strávníků rychle pochopila, že to může být jednodušší, pohodlnější a hlavně jistější, než telefonování do kanceláře jídelny. Jak mi potvrdila pracovnice firmy zabývající se výrobou programů pro jídelny, opravdu zaznamenali nárůst v prodeji modulu objednávek stravy po internetu.

Podobně se dá po internetu vyřídit i přihláška ke stravování pro nové strávníky nebo vrácení přeplatku na stravném těm, kteří ukončují docházku.

Ze strany vedoucích velmi vzrost zájem o internetové semináře a školení – webináře. V klidu a pohodlí své kanceláře či domova můžete absolvovat nejrůznější přednášky a školení, většinou získáte i písemné podklady a na závěr certifikát o účasti. Musím se přiznat, že jsem si kvůli tomu pořídila ke svému počítači reproduktory, které jsem do té doby vůbec nepotřebovala. Webináře mě baví: odpadají starosti a výdaje spojené s dopravou, ušetří mi to čas, v průběhu mohu klást otázky přednášejícímu, většinou lze záznam pustit ještě několik následujících dní a tak se mohu vrátit k něčemu důležitému, co jsem třeba hned nepochopila. Někomu sice může chybět debata s kolegyněmi, se kterými se na poradě nebo semináři potká, ale k tomu se dá najít jiná příležitost.

Internet si zkrátka otevřel dveře dokořán a už si je nenechá přivřít. Když to dokážeme využít naplno, může to ušetřit nejen náš čas.

Modernizace

„Pan ředitel mně vnutil pracovní notebook, to když jsem byla v karanténě, a zřídil mi možnost práce z domova. Je to skvělé, nemusím už v práci dřepět přesčas, když nestíhám a večer během reklam ve filmu si udělám výdejku nebo pár dokladů či faktur,“ svěřila se radostně jedna vedoucí. Osobně nejsem příznivcem práce doma, pokud to tedy není opravdu nutné. V případě karantény nebo nemoci to však někdy nutné je. Navíc se dá tento notebook využít i při účasti na školení nebo třeba na poradě v ředitelně.

Objednávání potravin

Některé vedoucí také přehodnotily svůj zavedený systém objednávání potravin, kdy byly zvyklé objednávat trvanlivé potraviny i na několik měsíců dopředu. Jistě si tím ušetřily práci a čas při přejímce zboží. Minulé období jim však jasně ukázalo, že kdykoliv může dojít k téměř okamžitému uzavření provozu třeba i na mnoho týdnů a ve skladu zatím plyne doba, po kterou se potraviny mohou bezpečně použít při vaření. Samozřejmě, že všechno se dá řešit. A pro řadu vedoucích je v dnešní ještě nestálé situaci nejlepším řešením objednávat jen menší množství surovin potřebná na 1 až 2 týdny. Třeba se jim tento kratší rytmus osvědčí, že v něm budou nadále pokračovat. Nebudou se pak muset zdržovat sledováním dat spotřeby nebo trvanlivosti na obalech zboží.

Pohled do budoucnosti

Jistě jsme já i vy během uplynulých měsíců zažili mnoho nových věcí, řešili nové problémy a setkali se s novými situacemi. Některé bychom možná ze svého života nejraději vymazali, i když víme, že je to nemožné. Mnohému jsme se přitom také naučili, tak by byla škoda, kdybychom tyto poznatky v budoucnosti nevyužili.

Zdenka Macháčková – ředitelka Školní jídelny v Chlumci nad Cidlinou

Tisk E-mail Sdílet Hodnocení článku: 
Diskuse k článku:
Nikdo zatím článek nekomentoval. Buďte první!
Pozvánky a novinky do Vašeho e-mailu
Jídelny.cz, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 731 331 095  |  E-mail: info@jidelny.cz  |  Facebook
Zobrazit plnou verzi