Přeskočit na obsah

Prodejte lépe své obědy

Některé jídelny dokáží v jídelním lístku velmi pestře a lákavě popsat úplně obyčejná denní menu. Strávníka to pak více motivuje k objednání stravy. Jak uvádět názvy běžných obědů a svačin, aby jim strávník neodolal? Seznamte se s řadou příkladů z praxe.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Školní jídelny v malých městech a obcích často nemusí o své zákazníky nijak usilovat. Děti nemají jinou možnost se v poledne najíst, bufety a obchody po cestě do školy nejsou. Ve větších městech je ale situace jiná: školy mezi sebou soupeří a není řídkým jevem, že rodiče při výběru školy zvažují i pověst její jídelny. A když tam oběd náhodou dítě nezaujme, má dostatek možností si k snědku něco koupit na ulici.

Jídelny se snaží strávníka zaujmout co nejlepším jídlem, snaží se, aby mu chutnalo, ale často používají i další prostředky: například jídelní lístky. Jejich pěkná grafická úprava, pečlivě a barvitě popsané pokrmy, podrobně uvedené saláty i nápoje – to vše strávníka motivuje, aby si jídlo objednal. Podívejme se na pár příkladů do jídelních lístků školních jídelen.

Jak lépe psát polévky

Řada vedoucích si stěžuje na to, že děti nerady polévky. Je ale potřeba udělat vše pro to, aby si dítě z jídelního lístku udělalo představu, že ta a ta polévka bude naprosto super, že bude chutnat, že bude sytá a ne vodová, že k ní bude nějaký přídavek. Taková hrášková polévka, no prosím, ale hrášková s pohankovým kapáním – ta přece slibuje něco navíc.

Když strávník v jídelníčku uvidí zeleninovou polévku – řekne si, takových jsme už měli, je to pořád stejné, ale zeleninová s hrachovými kuličkami a quinoou – tam si pomyslí, že se kuchařky konečně rozhýbaly a zkouší něco nového. Quinoa navíc zaujme i nutriční terapeutky, které ji budou velmi pozitivně hodnotit.

Luštěninové polévky v mnoha jídelnách nepatří k nejoblíbenějším, třeba čočková, ovšem odmítnout polévku z červené čočky s krutony bude strávníka trochu obtížnější, protože krutony v polévce má rád…

Averze vůči některým polévkám je někdy způsobena tím, že je strávník nezná. Co je italská polévka? Neznám, navíc v kombinaci s hlavním chodem, který nemám moc rád, prostě na oběd nepůjdu. Rodiče, kterým si strávník postěžuje, italskou polévku také neznají, a tak rozhodnutí dítěte schválí. Ovšem italská zeleninová, italská minestrone s červenou čočkou, nebo italská tomatová… prosím tě, vždyť to byla rajská, ta ti přece chutná.

Barvitě popsané hlavní chody

Na internetu jsou k vidění jídelní lístky, které výbornou kvalitu jídla trochu shodí jeho strohým popisem. Pak vidíme obědy typu: polévka zeleninová, vepřové na kmíně, brambory, kompot, čaj. O nápojích se jídelna nezmiňuje, protože jsou samozřejmostí, a to, že se na poslední chvíli rozhodli pro hráškovou polévku, neuvádějí také, je to přece zelenina. Jaký rozdíl ale je, když jídelna popíše menu jinak: polévka hrášková s pohankovým kapáním, vepřové maso na kmíně, pažitkové brambory, kompot, čaj z lesních plodů. Celé menu působí velmi bohatě, správně uvádí přesný druh zeleniny, v polévce slibuje něco navíc, co děti mají rády, brambory také nebudou obyčejné, ale sypané pažitkou, a bude zcela jasné, čím bude možno oběd zapít. Je to kompletní a lákavá nabídka pro strávníka.

Ryba na přírodní způsob s bramborami jistě představuje výborný oběd. Ovšem filety z hejka s citronem a brambory s jarní cibulkou vypadají mnohem atraktivněji, i když jde v podstatě o totéž.

Bavorské vdolky, které kuchařky ozdobí trochou džemu a tvarohem, asi nevyžadují žádnou velkou reklamu, ale bavorské vdolky s marmeládou a tvarohovou šlehačkou budou strávníky přitahovat rozhodně víc, a pak si k nim kuchařky mohou dovolit dát i nějakou zdravou, ale méně populární polévku.

A další příklady: luštěninové rizoto určitě lze popsat trochu podrobněji: luštěninové rizoto se zeleninou sypané parmazánem. Podáváte-li kuřecí závitek, uveďte, čím bude naplněn: kuřecí závitek se sýrem a kapií. Pečené kuře nebude jen tak obyčejné, bude-li to pečené kuře na medu a jablíčkách, a když bude k obědu sladký jáhlový nákyp, je dobré napsat, co v něm bude: jáhlový nákyp s jablky a tvarohem.

Zvýšit zájem o ryby a luštěniny

Rybí a luštěninová jídla nemají strávníci v lásce a když je nabízíte na výběr v kombinaci s něčím lákavějším, mnoho strávníků rybu či luštěninu určitě nezvolí. A tak některé jídelny vychytrale nabízejí třeba hrachovou kaši s párkem a k tomu jako dvojku rybí filé. Jenže takovým obědem strávník pohrdne úplně. V jedné jídelně v malém městě nabízejí podobně sestavená menu, tedy nepopulární jednička a nepopulární dvojka, ale dávají si záležet, aby byla velmi neobvyklá, atraktivní, aby zákazníka opravdu zaujala. Letos na jaře servírovali například toto:
Oběd 1: sekaná z kapřího masa, brambory, grilovaná zelenina, čaj
Oběd 2: cizrnové pyré s amarantem, grilovaná zelenina, celerové „škvarky“, čaj
Sliny se sbíhají, zvědavost vítězí a dítě si z této nabídky určitě něco vybere.

Někdy se paní vedoucí dopustí i určitého úskoku. Bylo to vidět v jídelníčku jedné školy (věřme, že střední), kde hrachová kaše s opečenou klobásou byla uvedena takto: opečená klobása, hrachová kaše. To, co strávník preferuje, dali na první místo a tím i zdůraznili.

Jídelníček není určen jen pro strávníky

Je dost vedoucích, které uvádí názvy jídel do jídelníčku nejen s ohledem na strávníky, ale i tak, aby poskytly dostatek informací rodičům zajímajícím se o zdravou výživu, nutričním terapeutkám či jiným výživovým odborníkům (kterých se někdy mezi rodiči najde víc než dost). Nad hovězím gulášem s houskovým knedlíkem budou odborníci významně pokyvovat hlavou. Ano, víme, že to není zakázané, ale je to opět příklad těžkého a málo zdravého jídla. A tak paní vedoucí popíše menu trochu jinak: hovězí guláš a houskové knedlíky s ovesnými vločkami. Pro nutriční terapeutku to už bude zcela jiný pokrm: pochválí ho a řekne, že sice jde o klasickou českou kuchyni, ale odlehčenou, navíc ovesné vločky jsou nutričně hodnotnější než bílá mouka.

Rovněž smažené pokrmy jako třeba karbanátek se specialistům na výživu příliš nezamlouvají. Mnoha vedoucím také ne a často dělají vše pro to, aby takových jídel podávaly co nejméně. Jenže to je pak třeba zvýraznit v jídelníčku. Kuřecí karbanátek s česnekovým přelivem (pečený v troubě) je toho příkladem. Je zřejmé, že není z tučného vepřového, že není smažený, a strávníka bude navíc děsně lákat ten česnekový přeliv. Použijete-li anglické dresing, bude účinek ještě větší…

Rovněž oběd typu rybí prsty a bramborová kaše odborníky na výživu nenadchne. Oni ale nemůžou vědět, že kuchařky použily nemleté rybí prsty a že je nesmažily. Tak si na tom v jídelníčku dejme záležet, ukažme, že něco o výživě víme, a popišme jídlo zajímavěji: pečené obalované rybí prsty nemleté, bramborová kaše, zeleninová obloha.

Kvalitu co nejvíce zdůraznit

V řadě jídelen se dušují, že nakupují kvalitní potraviny, v biokvalitě, od farmářů v okolí. Strávníkům to bohužel dají jen málo poznat. Jedna paní vedoucí se rozhodla své úsilí náležitě prodat a v jejím jídelníčku běžně najdete následující zápisy:
krupicová kaše s ovesnými vločkami (bio kvalita)
segedínský guláš, houskové knedlíky (1/3 bio celozrnná mouka)
těstoviny po lotrinsku z krůtího masa (část špaldových těstovin)
houskový knedlík (1/3 celozrnné mouky)
Denně tak strávníkům, jejich rodičům, odborníkům na výživu a celému okolí zdůrazňuje, že nepoužívá pouze bílou mouku, ale jinou, nutričně hodnotnější. A že jsou potraviny v biokvalitě, to by mělo být v uvedeno vždy, ocení to každý.

Podrobný, pečlivý a barvitý popis jídel v jídelním lístku strávníka přitahuje a poutá jeho pozornost. Určitě ho motivuje k tomu, aby si snáze z nabídky vybral a aby si stravu objednal. Množství jídelen to dobře ví a využívá toho. Ovšem na to, aby jídlo bylo dobře popsáno, je potřeba trochu času a také místo ve formuláři, kterého se někdy nedostává. Často ale jde hlavně o to, jestli vedoucí jídelny má zájem a snahu strávníkovi jídla více přiblížit.

Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Kačka

    Rozepsané názvy obědů – u nás se to rodičům nelíbí
    Dobrý den,
    děkuji za váš článek. No a vidíte, my psaní jídelníčků takovým způsobem praktikujeme delší dobu a rodičům se to nelíbí. Prý jim to při čtení a výběru jídla zabere čas navíc…chtěli by to mít napsané ve zkratce, stručně a jasně. Někteří rodiče naopak by chtěli mít celý postup přípravy jídla v jídelníčku rozepsaný… Např. polévka Minestrone, která je uvedena v receptářích pro školní stravování, název se jim nelíbí, přesto je v závorce všechno uvedeno), ryba po Rožmbersku a spousta dalších názvů.