Informace o cookies na této stránce
Jídelny.cz a partneři potřebují Váš souhlas s využitím cookies ke shromažďování a analýze informací o návštěvnosti tohoto webu a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu a reklam.
Svůj souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Nastavení OK
Souhlas můžete odmítnout zde.
Jídelny.cz
Informační portál hromadného stravování

Co je to KlasA?

5.11.2003 3903 0 Monika Pečková
Při nákupu potravin pro vaši jídelnu stojíte možná často před problémem, který z toho nepřeberného množství výrobků si vybrat. Označení KlasA by vám v tom mělo pomoci.
Článek byl zveřejněn před více než 1 rokem,
a proto může obsahovat již neaktuální informace.

Při nákupu potravin pro vaši jídelnu stojíte možná často před problémem, který z toho nepřeberného množství výrobků si vybrat. Ministerstvo zemědělství České republiky proto přišlo s oceněním KlasA. Jde o označení výborných domácích výrobků logem, které bude pro spotřebitele zárukou kvality.

Proč vlastně vzniká KlasA?
Cílem nového programu ministerstva zemědělství je podpora kvalitních tuzemských potravinářských a zemědělských výrobků a jejich propagace u spotřebitelů. Nezanedbatelným faktorem je také to, že všechny země Evropské unie už podobná ocenění svých kvalitních výrobků mají. Reklama je jedním z mála povolených legálních postupů, jak je možné lépe prosadit výrobek na všeevropských trzích.
Mezi země, které tohoto faktu využívají a udělují národní značku kvality patří Francie, Rakousko, Německo, Itálii, Maďarsko (oceněny například typické papriky ze Szegedu), Polsko, Slovinsko a Slovensko.
Pokud bychom my svou domácí značku neměli, ocitli bychom se v nevýhodě, která by mohla znamenat zaplavení našeho trhu kvalitními výrobky - jenže z ciziny. Došlo by tak k obrovským ztrátám českých národních firem.

Jaké jsou podmínky udělení ceny KlasA?
Hlavním cílem je, aby měl spotřebitel jistotu, že výrobek je vyroben hlavně z českých surovin a že je zpracován stoprocentně v České republice. Samozřejmostí je kontrola technických a hygienických postupů. Konkrétně jde tedy o tato kritéria:

1. Výrobce musí mít sídlo na území České republiky
2. Přihlášený výrobek musí splňovat požadavky zákona č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích
3. Spotřeba tuzemských surovin pro výrobu přihlášených produktů musí splňovat následující podíly:
- mléčné, masné, drůbeží, rybí výrobky, těstoviny, chléb a běžné pečivo - 90%
- ostatní výrobky 70%
- u výrobků, které se nedají v ČR vyprodukovat, protože je nezbytné použít suroviny z dovozu - jde o cukrovinky s obsahem kakaa, ořechů a suchých plodů, dále ovocné šťávy a džusy a výrobky z mořských ryb - musí být podíl domácí suroviny alespoň 40%
4. Podíl národní práce na výrobě musí být plných 100%.
5. U potravinářských výrobků bude výrobní a hygienická praxe ověřena SZPI, u zemědělských podniků příslušnou zemědělskou agenturou Ministerstva zemědělství.
6. Žadatel musí být držitelem certifikátu ISO nebo certifikátu systému kritických bodů.

Pro nový program zřídilo Ministerstvo zemědělství Marketingovou agenturu pro širší propagaci národní potravinářské produkce. Tato agentura se bude kromě udělování značky KlasA podílet také na organizaci domácích i zahraničních výstav potravinářské produkce.

Přehled výrobků oceněných značkou KlasA na výstavě Země živitelka 2003
Mléčné výrobky:
Choceňské pomazánkové máslo bez příchutě
Lahodné jihočeské mléko polotučné (MADETA a.s.)
Archivní sýr od Jaroměřické mlékárny
Matador smetanový (Mlékárna Klatovy)
Plísňový sýr NIVA extra (Mlékárna Otinoves)
Eidamový salám.Sýr 40% (MILTRA s.r.o.)
Čerstvý sýr bez příchutě (KROMILK s.r.o.)
MIlKO - ovocný tvaroh nízkotučný s příchutí jahoda a jablko (Polabské mlékárny, a.s.)
Čerstvé mléko polotučné (OLMA Olomouc)
Krkonošský ementál 45% (Krkonošské sýrárny, a.s., Jičín)

Maso a masné výrobky:
Ústecká klobása (Procházka, s.r.o.)
Myslivecká šunka nejvyšší jakosti (Váhala a spol.s.r.o.)
Písecká staročeská šunka (ZRUD Masokombinát Písek)
Kuře bez drobů (Jihočeská drůbež, Vodňany)
Modřická šunková klobása OA (PROMT - Moravskoslezské drůbežářské závody Opava)
Bohemia kýta s kostí (Maso - Planá nad Lužnicí)
Vysočina 1967 ( Vysočina, a.s., Třešť)
Moravské uzené (SCHNEIDER I., masokombinát Plzeň)
Kuřecí šunková slanina (Drůbežářský závod Klatovy, a.s.)
Bohemia, pražská šunka 1lb ( Masna Studená, a.s.)
Valdštejn, masný výrobek tepelně opracovaný (Chebský masokombinát, a.s.)
 Lahůdková uzená pečeně (ZEMKO, k.s., Skalice)

Mlýnské a pekárenské výrobky:
Pšeničná mouka hladká, polosvětlá, klasik (ODKOLEK, a.s.)
Zátkova vaječná vřetena 500g ( Bratří Zátkové a.s.)
Tatranka s lískovými oříšky (OPAVIA a.s.)
Toustový chléb světlý (PENAM, s.r.o.)

Jiné:
Víno : Porta Bohemica (VINOPOL Santé, s.r.o.)
Mražené krémy: Míša, mražený tvarohový krém (NANUK, a.s.)
Lahůdky: Pochoutkový salát DELIKA (Smetanová cukrárna - Anna Hlavsová, Praha)
Zpracované ovoce a zelenina : Sušená bramborová kaše, 2 x 105g (NATURAMYL, a.s., Havlíčkův Brod)
Ryby, rybí výrobky: Třeboňský kapr (FISCH FOOD a.s., Třeboň)
Pivo: Sváteční ležák Bernard s přísadou jemných kvasnic (Rodinný pivovar Bernard a.s.), Světlé výčepní pivo ZUBR Classic (Pivovar ZUBR a.s., Přerov)

Má KlasA budoucnost?
Tiskový mluvčí ministerstva zemědělství Martin Severa uvedl, že podle ankety probíhající na internetovém serveru iDNES považují čeští spotřebitelé podporu domácích potravin za důležitou. Při odpovědi na otázku, zda má ČR stejně jako jiné evropské země podporovat kvalitní tuzemské potraviny, odpovědělo kladně 1040 hlasujících, proti bylo jen 24. Z výsledků ankety také vyplynulo, že zákazníci se chtějí svým výběrem při nákupu aktivně zapojit do podpory kvalitních českých výrobků ( především kvalitu hledá 67 procent hlasujících), podstatná je pro ně také cena potraviny (upřednostňuje ji 23 procent hlasujících), zbylých 10 procent nakupuje jen potraviny od určitého výrobce. Nejvíce jsou preferovány české výrobky v oblasti piva, vína a některé další.  Zajímavé přitom je, že ještě před deseti lety rozhodovala o koupi určitého výrobku hlavně cena, z toho pak vyplývá, že čeští spotřebitelé změnili vkus -vrací se k tradici kvalitního českého výrobku a cena už rozhoduje méně.
Doufejme, že se KlasA stane dobrým vodítkem pro výběr kvalitních českých výrobků a že nedopadne jako značka Czech Made…

Zpracováno podle ČTK a stránek Ministerstva zemědělství

 

Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Tisk E-mail Sdílet Hodnocení článku: 
Diskuse k článku:
Nikdo zatím článek nekomentoval. Buďte první!
Pozvánky a novinky do Vašeho e-mailu
Jídelny.cz, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 731 331 095  |  E-mail: info@jidelny.cz  |  Facebook
Zobrazit plnou verzi