Přeskočit na obsah

Ryba domácí – česká ryba do českých kuchyní

Rybí maso je důležitou součástí školnícch jídelníčků. Převážně se však používá maso mořských ryb a našich sladkovodních ryb najdeme v jídelníčcích pramálo. V roce 2008 v ČR odstartovala rozsáhlá kampaň na podporu používání českých ryb. Zkusíte to s Rybou domácí také?

Autor: Zdenka Macháčková
je vedoucí ŠJ ve Všestarech

I když téměř každý zná jméno slavného zakladatele rybníkářství v Jižních Čechách Jakuba Krčína, s povědomím o současném chovu ryb u nás už to tak slavné není. A s konzumací masa sladkovodních ryb jakbysmet, i když by to pro naše zdraví bylo velmi žádoucí. Ještě tak si občas dopřejeme zmrazené filé z tresky, lososa nebo dováženého pangasia. Kapra si většina z nás dopřává jenom na Vánoce. Představte si, že průměrná roční spotřeba ryb v zemích EU je asi 11 kg na obyvatele, zatímco u nás  přibližně polovina. A právě proto je tu Ryba domácí, kampaň ministerstva zemědělství, která by měla upozornit na českou produkci ryb a vybídnout spotřebitele k vyšší konzumaci rybího masa. Tato kampaň je součástí operačního programu Rybníkářství a je hrazena z prostředků EU.  Je plánována na období let 2008 – 2015 a náklady na ni přesáhnou 15 mil. Kč.

První etapa
V 1. etapě, která odstartovala na podzim letošního roku, jde o to vzbudit zájem u veřejnosti, informovat ji o výživových hodnotách a vynikající chuti rybího masa a o kvalitách českého rybníkářství. Určitě jste už v tisku narazili na rybku v červenomodrobílých barvách

nebo jste se pobavili u několika animovaných televizních spotů, které celou mediální kampaň odstartovaly.  V nich jsou hlavními hvězdami kapr, amur a tolstolobik.

Druhá etapa
Do období let 2009 – 2011 je naplánována 2. etapa kampaně s podtitulem „Vyzkoušení“.  Jejím hlavním cílem je motivace výrobců k rozšíření sortimentu, výroba nových polotovarů a postupná změna postoje veřejnosti ke sladkovodním rybám tak, aby stoupla jejich obliba v našem jídelníčku.

Třetí etapa
3. etapa, která bude zahrnovat roky 2011 – 2015, bude zaměřena na růst a rozvoj oboru s cílem rozšířit síť a způsoby prodeje a vytvořit ve stravování nový trend „sladkovodní ryba alespoň 1x v týdnu“.

Produkce ryb v Česku
Ročně se v České republice vyprodukuje téměř 20 tisíc tun ryb, z toho 17 tisíc tun kaprů. 50 % celkové produkce jde na vývoz do celé Evropy. Česko je totiž druhým největším producentem kapra v Evropě a zároveň jeho největším exportérem. Export je pro české rybáře v podstatě nutností, protože v samotném Česku je spotřeba ryb sezónní záležitostí. Rybářské sdružení ČR je držitelem ochranné známky český kapr, kterou zastřešuje ryby a výroky z ryb vyprodukované tímto sdružením. Dále úředníci Evropského parlamentu zaregistrovali v roce 2007 značku zeměpisného původu Pohořelický kapr a Třeboňský kapr, v jednání je Mariánskolázeňský kapr.

Začarovaný kruh
Současná situace na trhu tuzemských sladkovodních ryb připomíná začarovaný kruh. Producenti a zpracovatelé nenabízejí dostatek produktů, distributoři je tudíž nemohou zařadit do své nabídky a spotřebitelé je nemohou nakoupit. Zároveň je nutné ale říct, že spotřebitelé tyto výrobky nevyžadují, chybí tedy poptávka. A právě koncoví spotřebitelé hrají v celé kampani nejdůležitější roli: jestliže oni budou mít o ryby a výrobky z nich zájem, může stoupnout za finanční podpory z fondů EU produkce ryb.

Sladkovodní ryby na našem talíři
Je jisté, že se sladkovodní ryby objevují v jídelníčcích školních jídelen jenom zřídkakdy. Proč tomu tak je? Jedním z největších problémů bude dostupnost. Pro naše strávníky potřebujeme opracované rybí maso v porcích nebo filetech s minimálním obsahem kostí, abychom je mohli jednoduše připravit a bez obav podávat našim strávníkům. Takové výrobky jsou ale pořád ještě hodně drahé a také těžko dostupné.

Kapří
Jedním ze zanícených popularizátorů rybího masa je mistr kuchař Petr Stupka, který již vloni na krajských konferencích představil svoji novinku „kapří“. Jde o směs drceného kapřího masa (bez kostí a kůže), ovesných vloček a koření. Dodává se ve zmrazeném stavu. Tento základní polotovar je určený k další úpravě například na karbanátky, biftečky apod. Přiznám se, že jsme ho dosud do naší jídelny neobjednali, ale brzy to napravíme. A co vy, už jste kapří vyzkoušeli? Nebo jiné rybky? Budu ráda, když se podělíte s námi o své zkušenosti. A až se pak u vás na jídelníčku objeví kapr, pstruh nebo jiná sladkovodní ryba, hrdě si k ní můžete připsat RYBA DOMÁCÍ.
 

Zdenka Macháčková je vedoucí ŠJ ve Všestarech

Autor: Zdenka Macháčková
je vedoucí ŠJ ve Všestarech

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Evča1

    ryba domácí
    Ryby jsou opravdu všeobecně problém. Děti by nejraději jenom smažené file nebo rybí prsty. Tak jsme také zkusili kapří. Nejvíc se nám osvědčilo zapečené jako masový nákyp se zeleninou nebo jako karbanátek jak přírodní, tak smažený. Také rybí polévka s krupicí slaví úspěch. A ejhle jak se plní spotřební koš. 🙂

  • Autor: Leoš

    „Mastný“ kapr
    Ryba domácí by už proto, že se nemusí vozit přes půl zeměkoule a v podstatě ani zmrazovat, měla patřit mezi cenově zajímavé komodity. V praxi je tomu úplně naopak. Kapří půlky, od kterých by měla nabídka začínat (těžko bude většina spotřebitelů kupovat živého) už je cenově odpuzující a má-li koupit sladkovodní rybu ve filetové úpravě, je v nabídce cenově přijatelný pangasius – ovšem z Vietnamu.