Diskuse k článku Co rodiče nevědí o školním stravování
Pane Ludvíku,děkuji Vám mnohokrát za bezvadný a srozumitelný návod pro rodiče,kteří si často neuvědomují jak složité je vymyslet jídelníček tak,aby byla uspokojena celá řada strávníků.Ještě jednou velké díky!
Dobrý den, moc děkuji za pěkný příspěvek. S vaším svolením si ho vytisknu a vyznačím nejdůležitější. Na několik situací, které popisujete, jsem už narazila a nebylo vůbec lehké je řešit.
Jen připomínku k dávce masa pro věkovou kategorii strávníků 11- 14 let je 80 g. Používáme tyto koeficienty 3-6 let 0,50, 6- 11 let 0,70, 11-14 0,80, 15-18 1,00. Přeji pěkný den
odpovědět
27.9.20118:40JAROSLAVA
Dobrý den,
myslím,že dávka masa v této kategorii je opravdu 70g,protože je používáme u odkladových dětí v MŠ,tak nám to navazuje na předešlou kategorii.Ale chtěla jsem se jen přidat k poděkování za skvělý článek,ze kterého snad největší radost měli naše paní kuchařky.Díky a zdravím Jaroslava
myslím,že dávka masa v této kategorii je opravdu 70g,protože je používáme u odkladových dětí v MŠ,tak nám to navazuje na předešlou kategorii.Ale chtěla jsem se jen přidat k poděkování za skvělý článek,ze kterého snad největší radost měli naše paní kuchařky.Díky a zdravím Jaroslava
Moc děkuji. Článek si vytisknu jako nápovědu pro případné diskuse s rodiči, protože v provozu, kdy toho člověk řeší spoustu si na všechno hned nevzpomene.Zítra máme rodičáky prvních ročníků, tak
se taky bude hodin. Fakt díky.
se taky bude hodin. Fakt díky.
Děkuji, pane Ludvíku, za srozumitelný článek k tématu, které řešíme v jídelnách dnes a denně. Já jsem už byla i pozvána na Radu rodičů, která působí v naší škole, kde jsem více než hodinu vysvětlovala a vysvětlovala (snad se mi to i podařilo), proč se vaří to a nevaří ono. Bylo by užitečné, kdyby takovýto článek vyšel v nějakých periodikách, kde by si ho mohla přečíst široká veřejnost. Pak by snad na nás přestali mnohde koukat jako na staré struktury, které nejsou ochotny ustoupit mnohdy nesmyslným požadavkům rodičů, na něž tlačí, bohužel dnes velmi rozmazlené, děti. Hodně jídelen dnes dělá prakticky nemožné, aby se zavděčilo, a stejně to je někdy na nic, neboť informovanost veřejnosti o současném školním stravování je minimální. Ještě jednou - díky.
opravdu velice rozsáhle a srozumitelně napsaný článek pro rodiče.Škoda ho nechat jen na tomto portálu.Také se připojuji k tomu, aby ho otiskl seriózní deník a přiblížil tak školní stravování široké veřejnosti rodičů.Moc děkuji.
odpovědět
20.9.20116:19Dája
I já moc děkuji za tento článek.Byla bych také pro ho otisknout v nějakém čteném deníku.
Pane Ludvíku, díky za Váš skvělý článek. Hned jsem jej přeposlala panu řediteli, ten zástupcům a třídním učitelům. Všichni moc děkují a chválí obsah i podání. Jěště jednou děkuji
Moc děkujem za článek.Naše školka o 150dětech si ho vytiskla a vyvěsila na nástěnku v šatnách dětí.Rodiče mají možnost nahlédnout a přečíst jak to vlastně funguje.
Pane inženýre Váš článek nemá chybu,Palec nahoru
Děkuji moc za tento příspěvek, na který jsem narazila úplně náhodou. Celý vytisknu, vyvěsím jak v jídelně, tak v ZŠ a MŠ, především předám řediteli ZŠ a vedoucí MŠ - ale jen pokud se mi zlepší můj zdravotní stav natolik, že budu schopna se vrátit do svého zaměstnání vedoucí stravování. Všechny tyto naše povinnosti jsem vysvětlovala apod. Marně, v týdnu jsem psychicky zkolabovala - absolutní šikana ze strany již zmíněného vedení jak ZŠ, tak i MŠ.
Ještě jednou děkuji, přeji klidné pracovní zázemí.
Děkuji za podané informace, avšak moje připomínka se týká kvality jídel,resp. jejich chutnosti. Domnívám se, že ze spotřebního koše ubírají výdaje na polotovarové pokrmy (různé bramborové kaše z prášku, hotové omáčky, zahušťovadla atp.) a jídla vlastně chutnají nijak a každému něco chybí. Myslím, že by většině rodičů nevadilo si za obědy pro děti připlatit, ale podmínkou by bylo, aby jídlo bylo aspoň trochu chutné. Nicméně si myslím, že i nyní, za současné ceny, kdyby kuchaři opravdu vařili a jídla, které uvaří před odevzdáním ochutnali, nemohli by vydávat jídla na současné úrovni. Problém také není v tom, kolik jídel je nabízeno na výběr a že děti stále opakují stejný výběr, ale v tom, že si děti vybírají to, co je nejméně nechutné. Osobně, po několika ochutnávkách, jsem přestala dceru nutit, aby chodila do školní jídelny a její stravování řešíme jinak. Pamatuji se, jak kdysi bylo mě ve školních jídelnách, a že se za ty roky vlastně vůbec nic v kvalitě stravy nezměnilo.
odpovědět
6.1.20127:18Monik
Ale to jde změnit. Ustanovte si stravovací komisi a domluvte se s vedoucí jídelny. Hotové omáčky nebo kaše do školního stravování opravdu nepatří. Je škoda, že na snažení jídelen jsou i takovéto reakce.
Já jsem také velice nadšená tímto článkem o stravování ve školních jídelnách.Jsem vpozici vedoucí jen 5.měsíc,ale před tím jsem vařila ve školní kuchyni asi 15let od svého vyučení,takže problematika školního stravování je mi velice známá.Hned jak odpovím,tisknu článek a s upřimnou radostí věším zítra na nástěnku v Mš i Zš.Moc děkuji a vím ,že v tom nejsem sama.
Dobrý den,
prosila bych vás o odpověď na otázku, zda se mohou ve školních kuchyních používat polotovary - bramborová kaše v prášku, bramborové knedlíky v prášku, polévky, omáčky apod.
Děkuji
Mohou. Záleží ovšem jaké, v jaké kvalitě, jak často. Více najdete na www.rodiceaskolnijidelny.cz v menu v části Průvodce rodiče.
dobry den fascinuje mne to co tady pisete jake normy kolik masa jak sestavit jidelnicek atd. Ale byli jste se v posledni dobe najist v teto jidelne? Oproti minulim letum kdy bylo jidlo kvalitni spise jak domaci to co ude nabizite nyni je hnus nejvetsi nektere jidla se fakt nedaji vubec pozri chtel bych videt kolik zbytku se vraci a splachuje do kanalu tyto obedy nemaji cenu ani petikoruny!! Hlavne ze pro deti se nesmi solit korenit atp. Ale zradla s chemickych hnusu se zahustuji a vesele to cpete detem do zaludku stydte se a nekdy si k tomu privonte drsnejsi povahy at ochutnaji dobrou chut
Patrně nikdo z nás čtenářů nechápe, o jaké jídelně píšete. Vždyť v textu se žádné nemluví. Jsou to obecná vysvětlení pro rodiče, jak funguje školní stravování. A jestli "jídelnou" myslíte všechny školní jídelny v ČR, tak vám mohu říci, že jsem obědval ve stovkách školních jídelen a dokážu objektivně posoudit, jak vaří a z čeho. Můžete nám napsat, v kolika ŠJ jste obědval vy?
V životě není nic černobílé. Stejně tak je i situace v jídelnách, některé vaří dobře, jiné ne. Každý z rodičů může posoudit pouze svou jídelnu, ale není fér soudit podle jedné jídelny všechny ostatní.
Jídelna je hlavně o vedoucí, výhodou je vedoucí jídelny z oboru s praxí a zkušenostmi a s chutí do práce a druhá důležitá věc kvalitní personál v kuchyni. Vedoucí objednává a rozhoduje o zboží a dodavatelích, tam je celý ten problém.
Nevhodné zboží= nechutné jídlo. Proč vedoucí kupují polotovary? Málo kuchařek, které vaří hodně obědů a požadavky rodičů a zaměstnanců školy na více druhů obědů. Jak vyhovět tlaku okolí a uvařit několik druhů jídel s minimem personálu a s platy na hranici životní úrovně? Polotovary !!! Tady je odpověď proč vedoucí kupují polotovary. Dále bychom si měli vysvětlit co je to polotovar. Polotovar je oloupaný brambor, maso od řezníka, nakrájená čerstvá zelenina na zakázku..... a pak další co mají hlavně všichni rodiče na mysli instantní věci do kuchyně.
Souhlasím, že polotovarů by se mělo používat co nejméně. Hlavně ty instantní dochucovadla jen na dotažení chuti. Používat regionální dodavatele, upřednostnit čerstvé potraviny před mraženými.... Je důležitá komunikace a kontakt s rodiči a strávníky, mnohdy stačí jen vysvětlit, ukázat a dát ochutnat a spoustu problémů to vyřeší.
Co mě na čas zabrzdí v aktivitách je tlak veřejnosti a výsledek paskvil ve formě vyhlášky s kterou se nějaký čas vypořádáváme. Třeba dietní stravování a alergeny, tak dlouho rodiče tlačili až vyjde v lednu nezdařená vyhláška. Naše školní jídelna dobrovolně diety vařila, od ledna už vařit nebude, protože vyhláška nařizuje výživového poradce s razítkem a to něco stojí. Dovoz diet bude tak drahý, že to rodiče nezaplatí. Alergeny dobrá myšlenka, ale nepromyšlená. Etikety malinké, nečitelné a výrobci se chrání tím, že vypíšou může obsahovat alergen 1-14, stačí vynechat jen jedno číslo.
Sůl nám škodí, přestaneme solit. To je přece běh na dlouhou trať, když přestanu solit utečou strávníci a nají se tam kde se solit smí, nebo jídlo vyhodí. Musí se začít pozvolna ubírat a především i doma, učit to děti ve školách a pomalu je navykat na méně slaná, méně sladká.... Ať se píšou klidně jídelníčky centrálně pro celou republiku, ať nám k tomu dodají receptury, ať víme jak uvařit z nových surovin, ať udělají kuchařkám pravidelná školení.... Každá jídelna je jiná, každý provoz má jiné vybavení a možnosti kuchyně. Když píšu JL musím zohledňovat spoustu věcí, jedno jídlo jde do trouby, druhé do kotle, stihneme všechno uvařit a otočit několik cyklů pečení? Máme to jak uchovat teplé do výdeje a kde? Je jídlo převozu-schopné a pak ještě stravitelné? Těch kritérií je hodně a každá jídelna to má jinak. Školní stravování je v naší republice velice propracované a je to mnohaletá tradice. Naše školní stravování nám závidí ve světě. Nezničme si ho. My co ho připravujeme a vy rodiče.
Chtěl bych se zeptat. Není škoda, že se nevracíme k výborné české kuchyni a zařazujeme více zahraničních nebo nějakých nových...
Já bych to viděl obráceně. Základ naše kuchyně, doplněk zahraniční. Také si nemyslím, že se děti naučí zdravému stravování ze dne na den. Tak souhlasím s některými názory, že je dobré postupně děti učit jíst luštěniny a pomaleji snižovat množství soli. Jinak si myslím, že za ty peníze, co za jídlo platíme, to je dobré. Na závěr se připojuji ke chvále článku. Dost vysvětluje.