Informace o cookies na této stránce
Jídelny.cz a partneři potřebují Váš souhlas s využitím cookies ke shromažďování a analýze informací o návštěvnosti tohoto webu a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu a reklam.
Svůj souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Nastavení OK
Souhlas můžete odmítnout zde.
Jídelny.cz
Informační portál hromadného stravování

Diskuse k článku Připomínky k doporučené pestrosti stravy

pestrost a vyváženost stravy

odpovědět
10.06.20057:19zita
to je všechno pěkné jak nám to ministerstvo pěkně rozškatulkuje,ale uplně se zapomíná na rodinu.Dítě ve škole stejně sní jen co se mu líbí ( a v dnešní době to není jednoduché zhýčkaným dětičkám vařit ,tak aby jim chutnalo),když není po chuti dítěte,tak to stejně vrátí nebo na oběd nejde vůbec. Myslím si,že by se mělo přihlédnout i na krajové zvyklosti a vařit dětem víc po domácku. A za své dítě zodpovídá hlavně rodič,tak ať to zkusí denně svému potomkovi servírovat zdravou a vyváženou potravu,ať se to naučí hlavně doma a my pak s radostí budeme pokračovat ve školním stravování

Pestrost stravy/spotřební koš

odpovědět
10.06.200514:36Marta
Při své práci využívám informací z výpočtu spotřebního koše. Dávám důraz i na pestrost stravy. Mohlo by se zdát, že tedy plním nejméně na 90 %, ale ne. Sestavím správně, ale chybí stejný počet strávníků na všechna jídla, protože, ty potřebná jídla - zdravá,nechtějí všichni jíst, a to ani dospělí. S tímto žádná kontrola nepočítá. Je to v obou případech složité. Ani správná frekvence jídel toto nevyřeší. Přidává se i další problém, a to šetření pracovních sil. A když se má ušetřit pracovní úvazek, vezme se ze školní kuchyně. Je to tak i v jiných školních jídelnách? Jak se má potom conejlépe plnit. Tolerance + - 25 % ( s vyjímkou tuků a cukrů) je již příznivější. Dále by se mohlo s tolerancí přistupovat k větší spotřebě sezonních potravin. Tedy k poměru spotřeby ovoce a zeleniny podle sezóny. Případné čtenáře zdravím Marta
odpovědět
10.06.200514:46
No prima paní Marto, to je to co nás pálí a co takhle finance?Nebo nárory žáků od 15 let výše? Jak že jsou kuchařky hloupé že nedávají americkou stravu?

doporučení výživy

odpovědět
10.06.200514:42Jarmila
Doporučení je perfekntí, ale jsou tu právě ta ale... Například cena za stravování,já si myslím, že by spousta školních jídelen a zařízení s celodenním provozem chtěla dávat dětem mnoho zdravého a dobrého, ale kdo to zaplatí? A nebo kdo donutí děti či odrostlejší děti aby jedly to co je jim předkládáno a nenadávaly kuchařkám, že jsou ...... protože toho se tedy nenajedí. Odrostlejší děti jsou velmi nevybíravé ve výrazech, jsou zhýčkané a taktétž mají tendence jíst hamburgery,saláty, salámy, párky v rohlíku či pizzu. To je pak veselo u výdeje čočky nebo fazolí. Mě se zdá výživové doporučení jak jsem si ho přečetla docela dobré, jen to někdy naráží na spostu problémů.Myslím si že všichni mají problémy stejné, při sestavování jídelníčků narážejí na nemalé překážky. Nu a někteří rodiče jsou také velmi a velmi nepříjemní.

Pestrost stravy

odpovědět
13.06.200511:08monika
Doporučenou pestrost stravy jsem přivítala, jako další možnost při sestavování jídelníčku. Vaříme 2 jídla na výběr, tak jsem vše násobila dvěma a jeden měsíc jsem se pokoušela dodržovat. Problém nastal u hovězího masa a králíka. Cena králíka je značně vysoká a hovězí nahrazuji krůtím. Jinak je to pro nás vcelku přínosné. Pouze 2 x sladké jídlo je pro nás málo. Neplníme cukr, děti mají sladká jídla rádi a pro šj jsou většinou levná. Zkoušeli jsme i kneckebrot. Děti jej neznají a moc nejedí. O to více mají rádi chléb knuspi. Dámy z Teplic, nemáte sestaven "vzorový" jídelníček na jeden měsíc, kde by bylo zaručeno splnění spotřebního koše (samozřejmě s odchylkami dle počtu strávníků jednotlivých kategorií). Pokud ano, zanechávám svůj e-mail.

Pestrost stravy

odpovědět
13.06.200518:16Jana
t se snažím sebevíc, zdravou výživou strávníky nenalákám. Ryby, zelenina, luštěniny to našim dětičkám mnoho naříká, protože doma jich většina konzumuje rohlíky, salám, pizzu,... Potom školní jídelna jejich zdravou výživu nemůže zachránit. Pracovnic školních jídelen se ve většině případů nezastanou ani učitelé, ani rodiče. Někdy mám pocit, že rodiče si školní jídelnu pletou s velkovýkrmnou, kde se jejich dítě za nějakých 17,- Kč nají na celý den - ráno odejde z domova nenasnídané, svačinu nemá, protože má zaplacený oběd ve školní jídelně, kde se v poledne nají, a odpoledne přece nemůže mít hlad, když obědval. V dnešní době, kdy funguje demokracie (alespoň na naší škole tomu tak je) děti nic jíst nemusejí, když se jim zrovna nechce, protože dozor a družinářky si v klidu popovídají a zkonzumují svůj oběd a kuchařky nemají pedagogické vzdělání, tudíž ani nárok děti napomínat, nebo je přesvědčovat, aby ochutnaly alespoň některou čast pokrmu. Přitom si myslím, že je snadné (hlavně u malých dětí) je nanavifovat tam, kam potřebujeme. Samozřejmě, že musíme chtít všichni. Přece nemá význam připravovat ve školních jídelnách zeleninové saláty, ovocné saláty atd, když strávníci pokrm v netknutém stavu vrátí do zbytků. Příjde mně to jako plýtvání finančními prostředky i prací zaměstnanců školních jídelen.
odpovědět
20.06.200514:11Monika
Ale snad je třeba to alespoň zkusit. Je třeba vybírat jídla zajímavá a pak do strávníků "dostaneme" i ty luštěniny nebo ryby. Zeleninové saláty - osvědčila se nám pestrost: na jídelníčku nabízíme např. "rajský salát" ale strávník má výběr - celé rajče nebo klasický rajský salát nebo třeba rajský salát s jogurtem a bylinkami. A to už si určitě vybere více dětí. Pokud strávníkům nebudeme zdravá jídla nabízet, tak se je jíst nenaučí.

Stravovací návyky

odpovědět
14.06.200513:15sarda
Doporučená pestrost stravy, nebo spotřební koš, nebo jak to nazveme - na papíře hezká věc, ale v praxi téměř nepoužitelná. Původně jsem na tento článek vůbec nechtěla reagovat, ale nadzvedla mě naše dnešní snaha o naplnění spotřebního koše - měli jsme zapečený květák s uzeným masem a bramborem. Zaměstnanci samá chvála, ale děti měli jiný názor. Výsledek naší dopolední snahy většinou skončil v drtičce. Pak Vás má práce bavit. Spotření koš splněn, ale strávníci to komentovali poznámkami typu, že je chceme otrávit apod. Snaha o to, aby děti měli zdravější stravovací návyky musí vycházet především z rodiny.
odpovědět
14.02.200917:55DáMa
Uzené maso nemá v jídelníčku dětí co dělat!!! Je vidět, jak jsou ty normy benevolentní a lze dětem dát na talíř cokoli. Tak proč nezvolit to zdravé?

pestrost stravy

odpovědět
15.06.20058:38Agáta
Milé dívky, moje řeč. Děti kašlou na spotřební koš a výživová doporučení nějakých podivných úředníků. Ostatně by mne zajímalo, zda tito odborníci dodržují, co nám kážou.

pestrost stravy

odpovědět
15.06.200514:26Jarmila
Tak jsem si dnes přečetla se zájmem další příspěvky... inu zkušenosti se zapečeným květákem s uzeným masem mám stejně nedobré jako jiní, byli jsem napadeni, že jsme úplně ...... a místo masa jim dáváme bůhví co... i ostatní příspěvky mě zaujaly právě proto že problémy jsou asi všude naprosto stejné, ty které se týkají zdravé výživy a také dozoru, dětí atd. Milé kolegyně, jsem zvědavá co se v dalších letech bude dít s personálem v kuchyních, který je přehlížen a vystavován neustálému tlaku z řad strávníků a různých předisů.

Strava - sága rodu ....

odpovědět
19.06.200514:31sacher
Vážení, to co tady čtu, i když nepracuji v oboru školní jídelna, denně vidím ve své praxi ve stravování starých lidi v Domově důchodců. Denně posluchám, jak musí mít dostatek tmavého pečiva, pestrost bílkovynových přídavků, atd ... až na to, že já stravuji lidi, kterým stravou zdraví nezachránim. Ale ne to jsem chtěl, nikdo se nezeptal lidi, a dodnes ani neptá, jestli to ONI vlastně chtějí, a pak vidíme v kuchyni, že jablečné pyré, které jsme připravovali skoro 2 hod. jde rovnou do odpadu, protže to nikdo nechce. Ale .... byla tak splněna litera zákona, nebo-li nařízení "vrchnosti" a ptám se, o čem to vlastně je? To samé máte ve školních jídelnách. Proč zařazujete "sojový guláš" - pro jeho bílk. hodnoty, nebo pro jeho cenu. V konci je to jedno. Bílkoviny do dětí nedostanete, protože nebudou jíst, kuchařky nad tím zapláčou, že to mohly ten čas využít lépe, jenomže ta jejich "blbá" vedoucí napsala "něco" co ani děti ne.... V dokumentaci Vám bude sedět, že dítě dostalo dnes tolik a tolik bílkovin. Kontrolní orgán Vám řekne, no vidíte a dá se to! A skutečnost? Dítě dostalo 0 bílkovin, ale x g tuků, protože skončilo v KFC, Mc Donald, a pod. A ptám se? Jak to, že si mohlo dovolit dát cca 60,- až 90,- Kč za jídlo. Odkud na to vzalo? A jsme tam, kde vždy. Na počátku. Na počátku byla rodina. Její kukltúra, zvyky, tradice, atd. Co Vám všem poradím. Já to dělám tak, aby vlk byl sýtej a koza celá. Statistika sedí, a že to nejdli .... no co nadělám. Přece každý čllověk je svobodný, může si dělat a jíst co chce.

Čočka a hrách

odpovědět
20.06.200518:16Hamburger
Naše dětičky v ŠJ si zvykli na velkou pestrost - 3 druhy jídel - 1 masové,1 zelenina, soja tofu,šmakoun - zapečené, smažené, v těstovinách, v rýži , v bramborách a 1 sladké nebo lehké - třeba i krupicová kaše a jablko . Každý nechce vždy jídlo které ho zaplácne , ale má chuť i na u nás velmi oblíbené těstoviny třeba jenom se sýrovou omáčkou. Ptám se: je to všechno špatně?Jídle v určitém dni si mají být kaloricky podobná na stejných hodnotách.Moje představa byla, že pestrost a možnost výběru dělá obědy zajímavější a ne čočka a hrách, guláš hovězí a guláš z vepřového.Snad přeci chceme dát najíst a ne plnit tabulky . Pokud změníme vše na co si naše děti zvykly, budou si myslet, že vedoucí jídelny se od nového školního roku zbláznila a budou na bagetách a hamburgrech.Tak to bude správně !!!! Jaký je Váš názor???Bude problém i zeleninový talíř po kterém všichni dříve tak toužili???

Pestrost stravy

odpovědět
22.06.20056:22Blanka
Původně jsem nechtěla reagovat, ale už to nejde, musím se ozvat. Pracovníci ministerstev, kteří připravují různé vyhlášky a nařízení, by měli povinně nějakou dobu pracovat na provozech, pro které vyhlášky připravují. To by se divili, co to vlastně vymysleli, protože mně jejich některé vyhlášky připadají, že žijeme ve vzduchoprázdnu (nebo snad oni?). Spotřební koš je dobrá věc, ale měla být jen orientační. V době, kdy rodiče dají do školní družiny už prvňáčkům lístek s vyjmenovanými jídly, které jeji dítě nebude jíst (např. luštěniny, zeleninu v polévce, zeleninu jako přílohu, kompoty, ryby), mohu pak dítě přemlouvat, aby alespoň trochu ochutnalo - odpověď je - mám na to lístek. Čím více budu mít na jídelním lístku zeleninu, ryby, luštěniny - tím více se budou děti odhlašovat, nebo na oběd prostě nepřijdou. Dokonce jsem měla reakci dítěte, že je demokracie, že si může jíst co chce. Reakcí otce bylo, že je to oběd jeho dítěte, tak ať si s ním dělá co chce. Polévky v rodině jí jen babička, kompoty při obědech o víkendech se podávají jen zřídka. Výchova dětí k hodnotám, jako je uvařený oběd, se poslední dobou výrazně zhoršila, mnoho dětí si ničeho neváží. Pokud selhává výchova v rodině, školní jídelna to může ovlivnit jen minimálně. Když se ptám malého strávníka, pro vyhazuje nedojedený oběd, že je to škoda - tak jsem pouze pro smích. Mandarinkami, které dáváme po obědě, si děti hrají kopanou, jogurt a puding slouží i jako pomůcka k malování po stěnách. Myslím si, že oběd ve školní jídelně by měl být jen a jen pouze oběd. Případné ovoce a mléčné výrobky by měli svým dětem zajistit rodiče. Obědy by mohly být levnější, pak by na obědy z finančních důvodů mohlo chodit více dětí.

pestrost stravy

odpovědět
23.06.20058:47Jarmila
Nedá mi to a ještě jednou přidám příspěvek. Pálí nás všechny stejné problémy...... Moje zkušenosti jsou velmi obdobné, přesto si myslím, že je třeba se snažit i za cenu různých ač neoříjemných urážek. Já jsem se dočkala odpovědi, že si nás hoši platí tak ať koukáme vařit to co oni chtějí.....No problém stravování typu hamburger je šílený ale asi se tomu nevyhnou nikde.To bude asi tém, že dnešní rodiče se více méně honí za výdělkem za každou cenu-byť chápu, že někteří to opravdu nemají lehké a naplňují doma lednice a mrazáky touto rychlou a nepracnou stravou aby jim doma děti nehladověly. My už se změny asi nedočkáme, ale u některých dětí alespoň zasejeme semínko.....

A co naopak?

odpovědět
09.10.200512:05pavlina
Omlouvám se, že vám sem vstupuji, ALE. Jsem máma tříleté holčiny, začala chodit do školky a já tady hledám vaše názory na stravování. Děsí mě, že házíte flintu do žita. Že když v rodině se jí špatně, tak vy to nezachráníte, ale co naopak? Jak se mám bránit proti podávání nevhodého jídla já? Nejsme žádní extrémisti, jíme střídmě a spotřební koš by nám plně vohoval, ale jiné děti by to nejedly a tak je naše "bito". Musí sladký čaj, i když ho doma nepije, musí čokoládové cereální kuličky, i když doma jí obyčejné atd. Je mi líto a snažím se trochu bojovat, ale mám pocit boje s větrnými mlýny. Dobrou chuť a hodné strávníky!!
odpovědět
02.05.200614:10Petra
Děkuji paní Pavlíno, sem na stejné straně barikády. Taky mám dítě ve školce a bojujeme s podáváním nevhodné stravy naší dceři. Došlo to až k zdravotním problémům, ke kterým mi paní vedoucí jídelny řekla, že zaručeně nebudou ze stravy podávané její jídelnou a pokud se mi to nelíbí mám se odhlásit ze školky. Ale musím dát za pravdu i paním vedoucím jídelem, protože když sem se pokoušela dospět k nápravě a ptala se rodičů, tak hodně je jim to jedno nebo je to v pořádku. Dokonce mě posílali na psychiatrické vyšetření. Není to jednoduché, ale pokud začneme u nejmenších naše snaha bude zúročena úspěchem v budoucnosti. Bude méně nadávajících strávníků, protože na tu zdravou stravu budou zvyklí.
odpovědět
23.11.200714:13ellinor
Snažím se několik let ve školce prosadit, aby děti nedostávaly bonbony, nebo aby si aspoň čistily před spaním zuby, ale ouha. Pančelky bonbony používají jako výchovnou metodu a dokonce je musíme po pytlích kupovat do zásoby! Řekla jsem jim, že s tím nesouhlasím a prý jsem nepřejícná. je tak krátkozraké "dopřávat" dětem teď, protože až jim bude 20 a budou mít 100 kilo, pěkně nám poděkují...
odpovědět
14.02.200918:04DáMa
Tak to byl a opět bude i náš případ. Bonbony, přeslazené čaje, sladké jogurty, čokokuličky, jídla s bílým cukrem,... Je to ve všech MŠ opravdu stejné nebo jste všechny tři také ze západních Čech?
odpovědět
02.03.201020:21valerieq
včera jsem nastoupila místo vedoucí školní jídelny a musím říct, že veškerá předsevzetí, co jsem měla, postupně berou za své. čaj se sladit musí, protože by ho děti nepily, sladké mléko se jim dávat musí, protože by nesladké nepily atd.. vyhazují se půlky, případně skoro celé jogurty, o drožďové, rybí, či dokonce zeleninové pomazánce už se ani nezmiňuji. hlavní je spotřební koš - že to kuchařka pak nahází všechno praseti a slepicim, je vedlejší. ale zkuste před rodiči říct, že přestanete dětem dávat po obědě oplatky, nebo že nebudete kupovat koblihy. nařknou vás, že jim nechcete nic dopřát. pak děti okládají plátkové sýry, ošklíbají se nad celozrnným chlebem a jediné co by tak možná jedly, je rohlík se šunkou nebo krupicová kaše.

Názor strávníka

odpovědět
01.12.200617:52Bětka
Jsem v sekundě (v 7. třídě) na gymplu a možná byste se na to měli podívat z pohledu žáka. Máme docela kvalitní školní jídelnu, Eurest. 3 hlavní jídla, lze dokoupit saláty, gril, sladkosti. Má to ale háček. V čtvrtek obědváme až po 7 hodině a tak tam, díky bezobjednávkovému systému, zbyde tak jedno hlavní jídlo. A to nestojí za moc. Saláty nám vyjedla tercie, co nadělat. Teodora si koupí piškoty, Katka alespon přílohu k tomu hlavnímu jídlu, a Anna jde radši do knihovny se učit. Stejně odpoledne nejspíš něco píšem. V ostatní dny se dostaneme do jídelny včas, dáme si salát a pečivo. Hlavní jídlo stojí 28Kč. A to jsme na tom ještě dobře. Zkuste se někdy zeptat žáka. Bude vám vděčný.

**

odpovědět
26.01.200716:47Terez
Je vážně snadné to takhle napsat ... ale na naší škole asi skutek utek ... chodím do prvního ročníku na střední školu podnikatelskou a máme na výber ze dvou jídel .. to by sice mohla být příležitost si vybrat alespoň jedno lehčí a zdravější jídlo, ale většinou jídlo č.1 býví langoš s kečupem a jídlo č.2 smažený sýr se šunkou a hranolky!!! kde to jsme?? v Americe, kde je každé druhé déte obézní?!? ... Víte, hodně se zajámám o zdravou výživu, jím zdravě, ale značně se mi to ztěžuje, jelikož ve škole výběr nemám a musím si jídlo připravovat doma ..

nic

odpovědět
13.03.200811:15kakashi
Zásah moderátora: Příspěvek odstraněn z důvodu porušení Pravidel

Musí být vždy polévka ?

odpovědět
14.05.201012:55Karel2
Setkal jseme s názorem,že polévka nemusí být vždy nutně součástí oběda. ( Nakonec ani vyhláška nestanoví z čeho se má skládat oběd).
Vaříte někdo bez polévek resp. dávate místo polévky strávníkům nějakou variantu na výběr ?
Karel

"zakázané potraviny"

odpovědět
03.06.201014:29Anulka
Dobrý den, prosím ohledně "zakázaných potravin" jsem se chtěla zeptat, zda Hermelín (nebo veškeré plísňové sýry) a Niva nespadají do zakázaných potravin,někteří rodiče namítají,že děti v MŠ by tyto potraviny nesměly?Děkuji za odpověď

pomazánka hermelín

odpovědět
24.09.20139:01kačenka
Souhlasím tyto pomazánky nejsou vhodné pro děti a nedoporučují se ani dospělím jestliže není jedinec absolutně zdraví!Myslím, že si paní kuchařky špatně vyložily co je sýrová pomazánkya asi bychom raději všichni uvítali tavený sýr a hotovo!!!
Pozvánky a novinky do Vašeho e-mailu

Partneři

VIS Plzeň, s.r.o.  |  Farského 638/14  |  326 00 Plzeň - Východní předměstí  |  Česká republika
Telefon: +420 720 962 105  |  E-mail: info@jidelny.cz  |  Facebook
Zobrazit plnou verzi